Socialdemokraterna investerar för urban tillväxt

Idag tillkännager Socialdemokraterna investeringar för urban tillväxt på 18 miljarder kronor under åren 2012-2015.

- Beskedet om en ny fast förbindelse över Öresund är oerhört positivt. Öresundsregionen växer och en ökad transportkapacitet över sundet är på sikt helt avgörande för en fortsatt god integration. Arbetslösheten är hög i många områden på båda sidorna av sundet. En ny förbindelse skapar en större arbetsmarknadsregion och det kommer att hjälpa oss att pressa tillbaka arbetslösheten, säger Ilmar Reepalu, kommunstyrelseordförande S i Malmö.

- Statlig medfinansiering av tunnelbana till Nya Karolinska Sjukhuset/Hagastaden är ett välkommet besked till stockholmarna. Det innebär att vi nu har full finansiell täckning för tunnelbaneutbyggnaden. Men framför allt visar det på en ny inriktning i vår politik, säger Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd i Stockholms län.

- Bristerna i järnvägssystemet hämmar storstadsregionernas tillväxtmöjligheter. Det får negativa konsekvenser på både arbets- och bostadsmarknaden när arbetspendlingen inte fungerar. Vi avsätter därför resurser för projektering av strategiskt viktiga järnvägssatsningar i storstadsregionerna, däribland Ostlänken mellan Stockholm och Linköping samt en ny bana mellan Göteborg och Borås, säger Anders Ygeman, ordförande i trafikutskottet.

Presskontakt: Fredrik Persson, pressekreterare Telefon: 072-206 35 45