Socialdemokraterna kräver flygförbudszon över Libyen

Socialdemokraternas riksdagsgrupp kräver att det internationella samfundet etablerar en flygförbudszon över Libyen. Man vill också få till stånd en biståndssatsning för att stärka de nordafrikanska kvinnornas roll och för att stärka det civila samhället.

– Vi socialdemokrater anser att Sverige ska vara pådrivande för att få det internationella samfundet att etablera en flygförbudszon över Libyen. Vi anser också att Sverige bör vara berett att bidra till insatsen om FN så begär.
Riksdagsgruppen ställde sig också bakom en satsning på kvinnor och det civila samhället i Nordafrika.

– Sveriges bistånd ska fokusera på att ge kvinnorna möjlighet att göra sina röster hörda i den samhällsomvandling som nu sker. Kvinnornas erfarenheter och syn på hur samhället ska förändras kan utgöra den förändringskraft som behövs i Nordafrika långt efter att medias strålkastare slocknat. Likaså måste civilsamhället utvecklas och svenska folkrörelser och föreningsliv kan bidra till detta. Vi gjorde en liknande satsning i det forna Östeuropa och den var framgångsrik, avslutar Ahlin.