Socialdemokraterna kräver stimulanspaket för pressad fordonsindustri med stor potential

Finanskrisen har slagit särskilt hårt mot svensk biltillverkning. Det har lett till många varsel. Samtidigt har Sverige har en betydande industriell kompetens - inte minst inom fordonsindustrin - som ger stora möjligheter inför framtiden. Därför kräver socialdemokraterna nu att staten går in med ett nytt kraftfullt stimulanspaket om cirka 600 miljoner kronor, som bland annat inkluderar ett nytt utvecklingsbolag för spetsteknik, ett nytt program för elhybridbilar, tidigareläggning av fordonsforskningsprogrammet samt 6000 korta vidareutbildningsplatser inom bilindustrin.

- Vi är övertygade om att svensk fordonsindustri också framöver kommer att spela en viktig roll för jobben, ekonomin och utvecklingen i Sverige. Men då behövs att samhället går in under denna pressade situation. Regeringens ytterst passiva och handfallna hållning duger inte. De borgerliga tar inte den oro som finns på allvar, men ser inte heller fordonsindustrins långsiktiga potential, säger Tomas Eneroth.

Stimulanspaketet Investera i svensk fordonsindustri innehåller: * Ett nytt utvecklingsbolag för spetsteknik (100 miljoner) * Ny satsning på säkerhetsforskning (100 miljoner) * Tidigarelagd fordonsforskning (250 miljoner) * 6 000 korta vidareutbildningar inom bilindustrin (145 miljoner)

Totalt innebär det 595 miljoner kronor för att stärka den svenska bilindustrins konkurrenskraft som tas av de 1,5 miljarder kronor för särskilda varselinsatser som tidigare har aviserats. Dessa nya stimulansåtgärder kompletterar de investeringar som gjorts tidigare i höst i socialdemokraternas budgetalternativ och det första stimulanspaketet, som bland annat innehåller:

* Nya fordonsforskningsprogram (500 miljoner) * Miljöbilspaket (bilskrotningspremie 40 miljoner, förlängd miljöbilspremie 425 miljoner, biogasutbyggnad 240 miljoner) * Spetskompetenssatsning (20 000 platser; 2 miljarder)

Daniel Färm, pressekreterare, 070-650 12 09