Socialdemokraterna utmanar Moderaterna på lokala debatter

Med tio dagar kvar till valdagen utmanar Socialdemokraterna Moderaterna på lokala debatter i alla län om valets viktigaste frågor, jobben, skolan och sjukvården.

- Stefan Löfven och Fredrik Reinfeldt kommer de närmaste dagarna att mötas i flera partiledardueller. Minst lika viktigt är att tydliggöra valets två huvudalternativ runt om i vårt land, säger Carin Jämtin, partisekreterare för Socialdemokraterna.

- Många väljare är fortfarande osäkra och undrar hur barnens framtid kommer se ut. Hur ska vi vända åtta år av sjunkande skolresultat? Kommer en trygg sjukvård finnas där när man är som mest utsatt? Hur bekämpar vi den allt högre ungdomsarbetslösheten? Vi socialdemokrater föreslår lokala debatter i varje län mellan företrädare för Socialdemokraterna och Moderaterna, fortsätter Carin Jämtin.

- Fredrik Reinfeldt har tydligt deklarerat att han tänker försvåra för en ny regering i det fall alliansregeringen röstas bort. Det kan han bara göra med stöd av Sverigedemokraterna. Efter Reinfeldts besked är det viktigt att Moderaterna också lokalt förklarar om de är beredda att stödja sig på Sverigedemokraterna. Den frågan tänker vi ställa till Moderaterna runt om i landet. Väljarna förtjänar svar, avslutar Carin Jämtin.

Carin Jämtin har idag skickat den debattutmaning som bifogas till Moderaternas partisekreterare Kent Persson.

Presskontakt:
Miriam Abu Eid, pressekreterare