Socialdemokraterna vill se verkliga riskkapitalavdrag

Idag lade regeringens företagsskatteutredning fram sina förslag kring skatteregler för riskkapital. De förhoppningar om satsningar som funnits förbyttes i besvikelse när det visade sig att förslagen begränsar sig till skattekrediter. Jennie Nilsson, skattepolitisk talesperson för Socialdemokraterna, vill nu se andra och mer kraftfulla insatser för att öka näringslivets tillgång till riskkapital.

– Tillgången till riskkapital är en avgörande tilväxtfråga som kräver verkliga satsningar, inte de halvmesyrer som nu presenterats. Brist på kapital är ett av de största hindren för att människor ska kunna starta nya företag och för befintliga företag att växa, säger Jennie Nilsson (S), vice ordförande i Skatteutskottet.

– Redan i vår budgetmotion i höstas föreslog vi ett riskkapitalavdrag där de som investerar i nya eller växande företag kan få skattereduktion med 20 procent av investeringen. Det är en betydligt mer kraftfull modell än de skattekrediter som nu föreslås, säger Jennie Nilsson.

Fakta: S-förslag för bättre riskkapitalförsörjning

I sitt första tal som partiordförande för socialdemokraterna lyfte Stefan Löfven fram tillgången på riskkapital som en viktig fråga för att skapa nya jobb och socialdemokraterna kommer, bland annat inom ramen för partiets skatteöversyn, att arbeta vidare med att stärka entreprenörers tillgång till riskvilligt kapital.

Redan i partiets budgetmotion för år 2012 föreslogs kraftfulla åtgärder för förbättrad riskkapitalförsörjning, bland annat ett riskkapitalavdrag för personer som investerar i ett nystartat bolag. Fysiska personer som mot betalning i pengar har förvärvat aktier i onoterade bolag föreslogs få en skattereduktion på 20 procent av det investerade kapitalet. Aktierna ska ha tecknats vid bildande eller vid nyemission. Skattereduktionen får dock inte överstiga 100 000 kronor per person och år.

I budgetmotionen föreslogs också en riskkapitalfond med en total initial investeringsportfölj på tre miljarder kronor. Fonden ska ha ett särskilt fokus på innovativa små och medelstora företag. Fonden ska agera tydligt marknadskompletterande, vilket innebär att enskilda engagemang ska avslutas när företaget nått en mognad som möjliggör privat finansiering.

Presskontakt:

Ingela Nilsson, pressekreterare