Socialdemokratisk delegation besöker Vitryssland under lokalval

Söndagen 14 januari är det lokalval i Vitryssland och torsdagen den 11 januari reser en delegation från Socialdemokraterna för att besöka oppositionspolitiker och följa valet på plats. Besök kommer att ske både i huvudstaden Minsk och ute i landet.

Delegationen leds av Berit Högman från Socialdemokraternas partistyrelse och riksdagsledamot från Värmland. Övriga deltagare är Yvonne Bergvall, fullmäktiges ordförande i Oskarshamn, och Daniel Molin från internationella enheten vid partiexpeditionen.

- Efter de senaste veckornas händelser och energipolitiska spel blir det ännu mer spännande att komma till Vitryssland och följa lokalvalet på plats. Trycket på oppositionspolitiker har ökat markant och just nu sitter två socialdemokratiska partiledare fängslade. Dessutom har flera kandidater hoppat av inför lokalvalen på söndag på grund av rädsla för ojusta metoder under valet. Några av dessa kandidater hoppas jag möta under vårt besök för att lära mer om situationen just nu, säger Berit Högman inför avresan på torsdag.

Fredrik Kornebäck, pressekreterare, 070-246 65 03 Daniel Molin, Internationella enheten vid partiexpeditionen, 070-655 79 47