Stefan Löfven presenterade två nyheter för EU:s lägsta arbetslöshet

På första maj presenterade Stefan Löfven två nyheter för att klara målet att Sverige ska ha lägst arbetslöshet i EU.
Socialdemokraterna tillsätter en forskningskommission under ledning av Mårten Palme och föreslår en företagsförmedling som ska koppla ihop unga med företag som behöver generationsväxling.

Inför sitt förstamajtal i Malmö höll Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven en presskonferens där han presenterade två nya förslag för att nå Socialdemokraternas mål: att Sverige ska ha lägst arbetslöshet i EU 2020.

Stefan Löfven tillsätter i dag en forskningskommission för EU:s lägsta arbetslöshet. Kommissionen kommer att sammanställa fakta och erfarenheter från länder som lyckas bättre än Sverige vad gäller arbetslöshet. Kommissionen kommer att ledas av Mårten Palme, professor i Nationalekonomi vid Stockholms universitet.

Socialdemokraterna beslutade vid sin partikongress att sätta upp ett nytt mål för sysselsättningen. Målet innebär att Sverige mellan 2014 och 2020 ska öka antalet personer som arbetar och antalet arbetade timmar i ekonomin så mycket att Sverige når lägst arbetslöshet i EU.

Målet är ambitiöst. Givet att dagens arbetslöshetsnivåer står sig handlar det om att nästan halvera arbetslösheten från 8,2 till 4,7 procent. För att nå målet krävs en kraftfull politik för fler jobb med fokus på stärkt konkurrenskraft i näringslivet, bättre matchning och ökade kunskaper. Socialdemokraterna har en sådan politik och utvecklar hela tiden nya förslag för ökad tillväxt och fler jobb. I det arbetet är det viktigt att vara öppen för samverkan med näringsliv och akademi. En viktig komponent är också att studera och lära av andra länder.

Socialdemokraterna vill även inrätta en företagarförmedling med uppgift att koppla ihop företagare med unga för att trygga generationsväxlingen bland småföretagarna.

I en undersökning av Riksdagens utredningstjänst (RUT) framgår att av knappt 550 000 småföretagare var drygt 40 procent i åldrarna 55 år och äldre. Flera tidigare undersökningar visar att många företagare har svårt att hitta unga med rätt kompetens att vilja ta över och driva företagen vidare i framtiden.

Företagarförmedlingarna ska kunna erbjuda den utbildning som den unga efterfrågar för att kunna ta över verksamheten, till exempel företagsekonomi, ledning och revision. De som lämnar över verksamheten bör fungera som mentorer under en överlämningsperiod.

Företagarförmedlingarna bör vara verksamma på regional nivå i samverkan mellan stat, kommuner, forskning/högskolor och företagsorganisationer.

För att underlätta finansieringen av övertaganden utvidgas det förslag om nyföretagargaranti som Socialdemokraterna presenterade i budgetmotionen för 2013 till att även omfatta situationer då ett företag står inför ett ägarbyte.

Tabell: Arbetslöshet i EU (procent)

1 Österrike 4,7
2 Tyskland 5,4