Stefan Löfven värd för Progressive Alliance i Stockholm 24 oktober

I Leipzig i maj i år bildades nätverket Progressive Alliance som består av ett åttiotal progressiva partier runt om i världen. Socialdemokraterna och Stefan Löfven är värd för nätverkets första internationella konferens som genomförs i Stockholm den 24 oktober. Temat för mötet är A New Global Deal, ett handslag mellan arbete och kapital som blir grunden för fri och rättvis handel, ökat välstånd och shyssta jobb för alla. För att åstadkomma detta krävs engagemang från politiken, näringslivet och facket.

Bland de 100 deltagarna från 40 länder återfinns:
Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO.
Pascal Lamy, tidigare generaldirektör för Världshandelsorganisationen WTO, nu hederspresident, Notre Europe-Jacques Delors Institute.
Guglielmo Epifani, partiledare Partito Democratico, Italien.
Sabina Dewan, senior rådgivare Center for AmericanProgress,USA.
Ronaldo Llamas, generalsekreterare Akbayan Citizen´s Actions Party och rådgivare till presidenten, Filippinerna.
Hela Aloulou, ledamot av verkställande utskottet Ettakatol, Tunisien.
Boris Tadic, tidigare president i Serbien, nu hederspresident Democratic Party, Serbien

Plats: Andrakammarsalen i riksdagen, ingång Riksgatan 2, Stockholm.
Media inbjuds att delta på samtliga programpunkter.
Anmäl dig senast 22/10 till s-analysochopinion@riksdagen.se

Programme - A New Global Deal – 24 October 2013 in Stockholm

08h15 Doors open

09h15 Presentation of the report A New Global Deal between capital and labour by the international expert group

09h45 Fishbowl discussion: questions, comments and interventions

12h00 Inspirational speech: Example of an already existing Global Deal Coffee and tea will be served next to the Conference Hall from 10h00

12h30 – 12h45 Family photo

12h45 – 13h45 Lunch break (a buffet lunch is served next to the Conference Hall)

13h45 – 15h30 Four parallel working groups on how to adopt the New Global Deal concept in respective countries and organisations and how to campaign on it One French-speaking group, one Spanish-speaking group and two Englishspeaking groups.

15h30 – 16h00 Coffee break

16h00 – 17h00 Short reports from each working group. Conclusions by Karl-Petter Thorwaldsson and others.

Mötet inleds 23 oktober med ett expertseminarium där företrädare för näringsliv, fack och politik deltar. Detta seminarium är stängt för media.

Presskontakt:

Miriam Abu Eid, pressekreterare Socialdemokraterna, 072-7054929