Stor gymnasiereform underfinansierad? (S) kräver svar av Björklund

Den nya gymnasieskolan träder ikraft nästa år. Sveriges kommuner och landsting (SKL) varnar för att det kan finnas stora hål i finansieringen av reformen. Därför kräver Socialdemokraterna i utbildningsutskottet att regeringen och SKL kallas in till utskottet för att redovisa konsekvenserna av regeringens nedskärningar på gymnasieskolan.

SKL har genom sin ordförande, moderaten Anders Knape, skickat en allvarlig varning till riksdagen om att reformen är tydligt underfinansierad. Regeringens beräkningar är "ogrundade och bygger på lösa och i flera avseenden rent felaktiga antaganden" menar SKL.

År 2012 börjar nedskärningen av statsbidragen med 675 miljoner kronor. Därefter ökar nedskärningen till att bli knappt 2 miljarder kronor år 2015. Sammanlagt under dessa år är det cirka 5 miljarder kronor som försvinner från kommunernas kassor.

Neddragningen 2012 motsvarar kostnaden för mer än tusen lärare enligt SKL. Neddragningen år 2015 motsvarar cirka 4 000 lärare.

Socialdemokraterna i utbildningsutskottet kräver idag att regeringen och SKL kallas in till utskottet för att redovisa konsekvenserna av regeringens nedskärningar på gymnasieskolan.

- Vi socialdemokrater välkomnar flera delar av den nya gymnasieskolan, men vi har litat på att regeringen hade räknat seriöst och fört en dialog med kommunerna. Nu måste alla kort upp på bordet - annars är risken stor att det blir eleverna som får betala dyrt med tusentals färre lärare och sämre kvalitet, säger Mikael Damberg, skolpolitisk talesperson för socialdemokraterna.

För mer information kontakta:

Jenny Engdahl Pressekreterare 070-363 25 55