Thomas Östros talade i Örebro och Lindesberg

Thomas Östros talade i Örebro och Lindesberg på första maj, där han gick till hård attack mot regeringens utförsäljning av statliga bolag.

- De bolag som nu säljs ut ger mycket stora utdelningar till statskassan. Bara i år delar de ut 16 miljarder kronor till staten. Regeringens ideologiska dogmatism kommer att stå svenska folket dyrt.

- Utförsäljningen är illa tänkt, illa förberedd och illa genomförd. Nu vägrar regeringen dessutom att offentliggöra de konsekvensanalyser som man gjort. Viktiga frågor lämnas därför obesvarade i brådskan. Var kommer huvudkontoren att placeras och vad händer med jobben? Vad händer med bolåneräntorna när SBAB sålts ut och konkurrensen försämras? Hur påverkas Telias satsningar på forskning och utveckling? Vad händer med Telias kopparnät? Hur många hundratals miljoner kommer utförsäljningarna att kosta i form av konsultkostnader och advokatarvoden?

- Till regeringen säger jag: Sätt stopp för utförsäljningarna! Sluta mörka och redovisa konsekvensanalyserna. Ni har inte folkets mandat att sälja ut medborgarnas tillgångar!

Fredrik Kornebäck, presschef, 070-246 65 03