Tommy Waidelich: Investeringar i jobb, utbildning, tågtrafik och vardagspussel går före stora skattesäkningar

Att bygga ut tunnelbanan i Stockholm och motverka tågkaoset i hela landet, skapa fler jobb och utbildningsmöjligheter för arbetslösa och ungdomar, bekämpa barnfattigdomen och underlätta vardagspusslet för stressade heltidsarbetande småbarnsföräldrar är att ta ansvar för ekonomin. Att däremot dra undan ytterligare tiotals miljarder kronor från investeringar som bygger Sverige starkt i framtiden, är inte att ta ansvar. Det sa Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Tommy Waidelich när han talade i Stockholm på söndagens Första majfirande.

- Att ta ansvar för framtiden kräver att vi är mycket försiktiga och inte ger några löften som vi inte kan hålla. Vi kommer att prioritera sådana investeringar som skapar tillväxt, företagande och att fler får jobb. Investeringar mot massarbetslösheten, mot tågkaoset och mot barnfattigdomen är att ta ansvar för ekonomin. Att sitta med armarna i kors eller att alltid enbart vilja sänka skatten med ytterligare tiotals miljarder kronor är inte att ta ansvar, säger Waidelich.

Tommy Waidelich aviserade att Socialdemokraterna kommer att driva en kraftfull utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm till bland annat Karolinska sjukhuset och Nacka. Waidelich presenterade också en satsning på sammanlagt 30 000 sommarjobb och -kurser för ungdomar som har svårt att få in en fot på arbetsmarknaden. Tommy Waidelich sa också att Socialdemokraterna nu behöver ta fram bättre förslag för att underlätta för stressade heltidsarbetande storstadsbor, småbarnsföräldrar och andra som vill kombinera ett utvecklande yrkesliv, ett närvarande familjeliv och en aktiv fritid.

Daniel Färm pressekreterare Socialdemokraterna i riksdagen 070-650 12 09 daniel.farm@riksdagen.se