Utmärkt att regeringen backar

Riksdagen har vid två tillfällen under det senaste året beslutat att den prövning mot en i det närmaste påhittad arbetsmarknad som görs när en person har varit sjukskriven i 180 dagar, ska ändras. Dagens regler innebär att personer som är mitt uppe i rehabilitering kan tvingas avbryta den, säga upp sig och ställa sig sist i kön på Arbetsförmedlingen. Det är orimligt.

Regeringen har idag, efter hårt press från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet, backat från sin tidigare uppfattning att inte följa riksdagens beslut. Det innebär att man återgår till den tidigare regeln om arbetsmarknadsprövning som är mer rättssäker och som sker mot en existerande arbetsmarknad, inte en fiktiv.

-          Det är bra att regeringen backar i frågan om bedömningen vid 180 dagar. Den förändring som nu görs kommer att betyda mycket för de människor som drabbas av nuvarande regelverk., säger Tomas Eneroth, (s) vice ordförande i riksdagens socialförsäkringsutskott.

-          I arbetet med att ta fram nya regler är det viktigt att inkludera såväl opposition som arbetsmarknadens parter. Men sjukförsäkringen måste reformeras i grunden, taken måste höjas och utförsäkringarna stoppas, fortsätter Tomas Eneroth.

Presskontakt:

Ingela Nilsson, pressekreterare