Vår röda politik är grön - vår gröna politik är röd

En ny grön färdriktning slogs fast på den socialdemokratiska jobbkongressen idag. Ett tufft mål sattes för koldioxidutsläppen med 40 procents minskning till 2020. Kongressen slog också tydligt fast att socialdemokraterna aldrig kommer att medverka till att uranbrytning startas i Sverige. Socialdemokraterna satsar på de nya gröna jobben och Lena Hallengren som är huvudföredragande, menar att klimatkrisen inte bara behöver vara ett hot, utan också en möjlighet.

Socialdemokraterna vill möjliggöra för alla att vara med i den gröna omställningen. Investeringar i kollektivtrafik och stöd till efterkonvertering av personbilar ska ge möjlighet för alla att bidra till en omställning av transportsystemet. Statliga investeringsbidrag ska stimulera till en grön omdaning av de socialt utsatta miljonprogramområdena. En utbyggd högskola ska ge fler möjlighet att ta och utveckla de nya gröna, kunskapsintensiva jobben. Ökade möjligheter till vidareutbildning ska skapa en trygg brygga mellan det gamla och det nya.

- Vi är garanten i svensk politik för att den gröna politiken också är röd. Höga ambitioner kombineras med praktisk politik. Vi vågar fatta de beslut som krävs för att hantera den klimatutmaning som vi står inför. Vi har på denna kongress satt ner foten med konkreta mål både på kortare och på längre sikt. Tänk att bensinbilen 2050 kan vara en historisk raritet! Det är stort, säger Hallengren.

Klimatinvesteringsprogrammen ska också utvecklas och statligt riskkapital ska sätta fart på kommersialiseringen av miljöteknik. Socialdemokraterna vill också öka stödet till miljöteknikexport.

- Sverige är ledande inom miljöteknik och har goda förutsättningar för att exportera tjänster och teknik. Klimatsmarta investeringar skapar nya jobb, och samtidigt kan Sverige hålla sig i framkant och därmed också öka i konkurrenskraft jämfört med andra länder, menar Hallengren.

Socialdemokraterna ser också stora möjligheter att skapa arbetstillfällen och stärka industrins konkurrenskraft genom investeringar i det svenska energisystemet. Partiet vill att all svensk energi ska komma från förnybara källor på sikt. Därför vill man investera i utbyggnad av vind, sol och biobränslen. Målet som slogs fast på kongressen är att ha minst 30 TWh ny el från förnybara källor år 2010. Det är en fördubbling jämfört med idag.

Kongressen antog att verka för att Sverige ska minska utsläppen av växthusgaser med 40 procent till år 2020. År 2050 ska Sverige vara fossilfritt och utsläppen av växthusgaser ska ha minskat med 90 procent, i förhållande till 1990 års nivå.

Gällande infrastrukturen slog kongressen fast att investeringar i järnvägsnätet är otillräckliga. Det finns behov av investeringar i ny kapacitet och det behövs insatser för att komma tillrätta med det eftersatta underhållet. Socialdemokraterna vill därför öka infrastruktursatsningarna och däri prioritera järnvägen.

Konkreta förslag som kongressen beslutade om idag: Klimat *Sveriges utsläpp av växthusgaser ska minska med 40 procent till 2020. *Nystart för Klimpen. Kombinera jobb och klimat. *Minska energianvändningen i våra bostäder med en tredjedel till 2020 Infrastruktur *Stora strategiska projekt som är avgörande för Sveriges klimat- och tillväxtmål ska kunna riksintresseklassas, vilket innebär att det kommunala vetot kan upphävas. *Vi vill se över om klimatpåverkan kan få större genomslag i Miljöbalken. * Investeringar i järnvägsnätet är otillräckliga. Socialdemokraterna vill öka infrastruktursatsningarna och däri prioritera järnvägen Energi *Minst 30 ThW ny el från förnybara källor år 2020 *De elkunder som investerar i klimatsmart uppvärmning eller i att minska sin energiförbrukning ska få ekonomiskt stöd. Detta vill vi uppnå genom att införa vita elcertifikat. * Socialdemokraterna kommer aldrig att medverka till att uranbrytning startas i Sverige Miljö *30 procent ekologiskt odlad mark 2020. *Krav på att fler farliga ämnen ska ersättas med mindre farliga inom EU:s kemikalielagstiftning.

Presskontakt: Fredrik Kornebäck, presschef, 070-246 65 03 Frida Ekberg, pressekreterare, 070-273 15 55