Socialdemokraterna ska vinna slaget om studenterna

Report this content

Socialdemokraterna ska vinna slaget om studenterna Idag måndag genomför socialdemokraterna ett utvecklingsseminarium i Folkets Hus i Sundsvall. Här ska ledande socialdemokrater diskutera hur partiet ska vinna slaget om högskolan. Medverkar gör: - Thomas Östros, utbildningsminister - Urban Ahlin, bitr. partisekreterare SAP - Caroline Nyberg, förbundssekreterare Socialdemokratiska studentförbundet - Företrädare för Arbetarekommuner och studentklubbar i Norrland. Seminariet är ett av tre som ska genomföras runt om i landet. De övriga genomförs vid Göteborgs universitet och Södertörns högskola söder om Stockholm. Seminarierna är ett led i en socialdemokratisk satsning som syftar till att vinna slaget om studenterna vid universitet och högskolor. - Det är en aktiv socialdemokratisk utbildningspolitik som har gjort att alltfler har möjligheten att studera vidare idag", säger Urban Ahlin, biträdande partisekreterare med ansvar för studentfrågor. - När alltfler av våra traditionella väljare kommer i kontakt med högskolan, måste vi visa att vi är ett parti även för de som studerar. Det finns tydligen en myt om att det inte är OK att vara socialdemokrat när man har en akademisk examen. Det stämmer inte alls, vi är ett parti för alla som delar våra värderingar. - Socialdemokraterna har idag Sveriges organisatoriskt starkaste politiska studentförbund med en lokal organisation vid nästan samtliga högskoleorter, exempelvis här i Sundsvall", säger Caroline Nyberg, förbundssekreterare för Socialdemokratiska studentförbundet. - Vid dessa seminarier bestämmer vi de grundläggande strategierna inför valet 2002. Socialdemokraterna ska bli det självklara alternativet för de studerande. På seminariet diskuteras även utbildningspolitik och vikten av en högskola för regional utveckling. Måndagens seminarium är stängt för press- och allmänhet, men en pressträff med bland annat utbildningsministern äger rum klockan 15:00 i Folkets Hus i Sundsvall. För mer information, kontakta: Caroline Nyberg, förbundssekreterare 0707-30 02 88 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/04/20000904BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/04/20000904BIT00190/bit0002.pdf