Utbildning och mångfald

Report this content

Utbildning och mångfald På måndagens DN-debatt hävdar professor Mats Alvesson från Lunds universitet att regeringens utbyggnad av högskolan urholkar kvaliteten i den högre utbildningen. Bland annat motsätter sig Alvesson att högskolorna i Växjö, Örebro och Karlstad av regeringen getts universitetsstatus. Socialdemokratiska studentförbundets ordförande Christer Pettersson säger i en kommentar till gårdagens utspel: - Sverige måste möta framtiden med en kraftig satsning på utbildning. De större universitetsorterna som Lund och Uppsala har nått smärtgränsen för hur många fler studenter man kan utbilda. Då blir satsningar på nyare högskolor logiska samtidigt som de lättare sprider frukterna av den högre utbildningen till människor och orter över hela landet. Vill du veta mer om Socialdemokratiska studentförbundet? Besök oss på www.student.sap.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/25/20000125BIT00650/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/25/20000125BIT00650/bit0002.pdf