Efter fjolårets succé: SodaStream anordnar Anti-plastic Innovation of the Year 2020

Förra året lanserade SodaStream tävlingen Anti-plastic Innovation of the Year för ungdomar i åldrarna 15–20 år. Syftet med tävlingen var att främja unga svenskars entreprenörsanda samt hållbarhetsintresse och engagera dem i kampen mot plastföroreningar. Tävlingen blev en succé och SodaStream väljer därför att anordna den även i år.

Plastförbrukningen i världen är idag ett stort problem, vilket år 2050 kan betyda att vi har mer plast än fisk i havet om vi inte ändrar våra vanor. Med detta som bakgrund lanserade SodaStream under 2019 tävlingen Anti-plastic Innovation of the Year. Och med närmare 100 bidrag från ungdomar över hela landet väljer SodaStream att återigen anordna tävlingen med hopp om ett minst lika stort engagemang från svenska ungdomar i år.

Med tävlingen Anti-plastic Innovation of the Year 2020 vill SodaStream ge unga miljökämpar en möjlighet att visa upp sina bästa idéer som kan hjälpa svenskarna att minska sin plastkonsumtion. För ytterligare motivation kommer det vinnande bidraget belönas med ett stipendium på̊ 10 000 SEK. Tävlingen börjar den 27 april och avslutas måndagen den 25 maj.

– Svenska ungdomar är passionerade och medvetna – det fick vi bevisat under förra årets tävling. Vår förhoppning är att kunna aktivera ännu fler ungdomar i årets tävling. Miljöengagemanget är stort bland våra ungdomar och vi skulle inte alls bli förvånade om vi fick in en hel del bidrag som skulle kunna bidra till en minskad plastkonsumtion. Vem vet, kanske hittar vi nästa SodaStream, säger Jörn Viefhues, vd Sodastream Nordics.

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 45 länder och tillgänglig i fler än 70 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna: www.sodastream.se