Nu drar Plogga on Tour i gång: Så här kan alla bli en miljöhjälte

Plogging slog igenom stort för ett par år sedan och har sedan dess växt sig till en folkrörelse runt om i landet. Idén är lika enkel som genial. Att jogga och samtidigt plocka skräp i naturen. När en av de svenska grundarna Erik Ahlström nu ger sig ut på en sommarturné för att få fler svenskar att Plogga gör han det tillsammans med kolsyremaskintillverkaren SodaStream.

SodaStream har sedan sjuttiotalet haft plastens negativa inverkan på miljön som hjärtefråga.
I dag, nästan 50 år senare, är frågan mer aktuell än någonsin och de allra flesta känner till plastens inverkan på miljön. Trots detta konsumeras det mer plast än någonsin i Sverige och stora delar av allt skräp hamnar till slut i naturen. Som en del i arbetet att motverka detta går nu
SodaStream in som huvudsponsor när svenska Erik Ahlström ger sig ut på en riksomfattande Plogga-turné. Syftet är att få fler svenskar att enas i kampen mot nedskräpning.

–Vi har haft kontakt med Erik under en längre tid och tycker att hans initiativ med plogging är inspirerande och behjärtansvärd. På SodaStream jobbar vi ständigt för en mer hållbar värld. Självklart vill vi vara med och hjälpa till att få fler svenskar att plogga och tillsammans bidra till en renare natur, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

Jag tycker att SodaStream är en klockren samarbetspartners med tanke på deras kamp för en bättre miljö. Plogging handlar verkligen om att värna om miljön. Vi vill vända den nuvarande negativa trenden och skapa ett långsiktigt hållbart samhälle. Att plocka skräp är inte längre tabubelagt utan kul och inkluderande, säger Erik Ahlström, grundare till Plogga on Tour i Sverige.

Här kommer Plogga on Tour att vara i augusti:

7–9 augusti: Göteborgskalaset, Göteborg

12–14 augusti: Fjällräven Classic, Abisko

16–17 augusti: BAMM, Björkliden Artic Marathon, Björkliden, Riksgränsen

24 augusti: Red Bull Pump Track World Championship, Järvsö

26 augusti: ElectriCITY Stockholm i Sharing Cities projekt, Stockholm

Vid Plogga on Tour-bilen kommer SodaStream servera gratis bubbelvatten till alla ploggare.

Victor Krafft, presskontakt
E-post: victor.krafft@agency.se

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 46 länder och tillgänglig i fler än 80 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna: www.sodastream.se