Ny tävling för unga: SodaStream lanserar tävlingen Anti-plastic innovation of the year 2019

Hållbarhets- och klimatfrågor blir allt viktigare i Sverige. Med Greta Thunberg i spetsen har även landets ungdomar börjat ta plats i debatten. För att främja detta hållbarhetsintresse bland unga startar nu SodaStream initiativet Anti-plastic innovation of the year. Syftet är att engagera svenska ungdomar i kampen mot plastföroreningar.

Plastförbrukningen i världen är idag ett stort problem, vilket år 2050 kan betyda att vi har mer plast än fisk i havet om vi inte ändrar våra vanor. Svenskarna är dock väl medvetna om detta, och är beredda att bidra för att motverka problemet. En undersökning från SodaStream visar nämligen att 56 procent tycker att Sverige bör prioritera att lägga mer skattepengar på att motverka plastföroreningar.

Med tävlingen Anti-plastic innovation of the year 2019 vill SodaStream ge unga miljökämpar en möjlighet att visa upp sina bästa idéer som kan hjälpa svenskarna att minska sin plastkonsumtion. För ytterligare motivation kommer det vinnande bidraget belönas med ett stipendium på 10 000 SEK. Tävlingen började den 29 april och avslutas måndagen den 20 maj.

– Svenska ungdomar är passionerade och medvetna, något inte minst Greta Thunberg har visat. Vi vill få fler ungdomar att ta tillvara på sitt stora miljöengagemang och faktiskt komma med idéer som kan minska vår plastkonsumtion i vardagen. Vem vet, kanske hittar vi nästa SodaStream, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

E-post: peter@agency.se

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 45 länder och tillgänglig i fler än 70 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna: www.sodastream.se