Ny undersökning visar: Varannan svensk dricker mindre än en liter vatten per dag

Varannan svensk (53 procent) får i sig mindre än en liter vatten per dag, det visar en ny undersökning gjord av YouGov på uppdrag av SodaStream. Det är mindre än det rekommenderade dagsintaget enligt Livsmedelsverket1. Samma undersökning visar även att sex av tio (60 procent) upplever att det är svårt att få i sig tillräckligt med vätska.

Trots att det pratas mycket om vikten av att dricka tillräckligt med vatten, speciellt under sommaren, tycks många uppleva att det är svårt. Enligt en ny undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av SodaStream framgår det att så många som 53 procent dricker mindre än vad som är rekommenderat dagsintag.

- Att inte få i sig tillräckligt med vatten kan påverka oss negativt på olika sätt. Har vi för lite vätska i kroppen påverkas alltifrån vår koncentrationsförmåga till vår energinivå. Vätskebrist under en längre tid kan även leda till mer allvarliga sjukdomar så som förstoppning och njurrelaterade problem. Extra viktigt är det såklart att dricka ordentligt med vatten under sommaren då vi svettas ut mycket av den vätska vi får i oss, säger Susanne Saarinen, legitimerad läkare.

Sex av tio svenskar (60 procent) menar att det är svårt att få i sig rekommenderad mängd vätska. Detsamma gäller för barn där drygt sex av tio föräldrar (63 procent) upplever att det är svårt att få sina barn att dricka tillräckligt varje dag. Undersökningen visar även att varannan person som har en kolsyremaskin (53 procent) upplever att de dricker mer vatten.

- Ett av våra mål är att göra det enklare och roligare att få i sig rekommenderad mängd vatten varje dag, genom att erbjuda ett smidigt sätt att tillsätta bubblor, och eventuellt smak, till det. Det faktum att varannan person med en kolsyremaskin uppger att de dricker mer vatten gör oss glada, även om vi aldrig skulle uppmuntra till överkonsumtion, säger Victoria Stenman, Country Manager på SodaStream i Sverige.

För mer information, kontakta:
Sofie Segerborg, Presskontakt SodaStream Sverige
E-post: sofie.segerborg@edelmandeportivo.com
Telefonnummer: 072-164 93 50

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26-29 juni 2015 har sammanlagt 1000 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

SodaStream är världens största tillverkare, distributör och marknadsförare av kolsyremaskiner för hemmabruk med över 60 000 återförsäljare i 45 länder världen över. SodaStream erbjuder ett enkelt, kul och hållbart system för att göra kolsyrat vatten och smaksatta drycker hemma utav vanligt kranvatten. Varje år förser SodaStream miljoner hushåll med över 700 miljoner liter kolsyrat vatten, vilket innebär att SodaStream är ett av världens största dryckesföretag.

För mer information om SodaStream, besök hemsidan: www.sodastream.se
SodaStream Sverige på Facebook: http://www.facebook.com/SodaStreamSverige

1http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/rapporter/2015/rapp-5-hanteringsrapport-slutversion.pdf