Så här enkelt minskar du din plastkonsumtion 2021

Engångsplasten finns i stort sett överallt. I topsen i badrummet, i fruktpåsarna i matbutiken och i take away-koppen från kaffebaren. Det kan därför kännas krångligt och svårt att undvika engångsplast i vardagen men det behöver det inte vara. SodaStream delar här med sig av sex enkla tips på hur du kan minska plastkonsumtionen 2021.

Sedan sjuttiotalet har plastens dåliga inverkan på miljön varit en av SodaStreams hjärtefrågor och i dag är frågan mer aktuell än någonsin. Faktum är att varje år hamnar mellan 8 till 13 miljoner ton plast i naturen. Hela 40 procent av all plast som produceras används dessutom till engångsförpackningar.[1]

– Plasten är ett stort hot mot vår miljö och om vi inte ändrar våra vanor kommer det år 2050 finnas mer plast än fisk i havet. På SodaStream arbetar vi för att minska konsumtionen av engångsplastflaskor och genom våra produkter vill vi göra det enklare för konsumenterna att leva ett hållbart liv och faktiskt göra skillnad, säger Mats Ajpe, Marketing Director på SodaStream Nordics.

Men hur kan man egentligen skära ner på sin plastkonsumtion i vardagen? SodaStream har här listat några vardagliga tips.

Köp oförpackade livsmedel
Försök så gått det går att köpa livsmedel som exempelvis grönsaker och frukt som inte är förpackat i plast. Ett annat tips är att köpa bröd som inte ligger i en plastpåse utan som istället förvaras i en påse av papp.

Byt ut plastfolie
Undvik plastfolie och hitta istället andra lösningar för att förvara mat och rester i kylen. Till exempel går det bra att återanvända syltburkar till att förvara mat. Ytterligare en hållbar lösning är att sätta en tallrik ovanpå en skål med rester.

Investera i en återanvändbar kaffemugg
Investera i en återanvändbar kaffemugg som är lätt att bära med sig. På så sätt går det att undvika engångskaffemuggar, som förutom plastlocket även ofta består av plast på insidan av muggen.

Sluta köpa engångsplastflaskor
Ytterligare ett tips är att sluta köpa vatten på flaska. Investera istället i en återanvändbar flaska som enkelt går att ta med sig på språng. För kolsyrat vatten kan du minska mängden av flaskor avsevärt genom att enkelt göra det hemma med en kolsyremaskin.

Slopa plastpåsen
Undvik plastpåsar när du handlar mat eller är ute och shoppar. Satsa istället på en tygpåse som är så lätt att den går att bära med sig i väskan. Extra bra är det om den är tillverkad i ekologisk bomull.

Byt ut tops med plastpinne
Byt ut tops med platspinne till en ekologisk variant med en pinne av papper. En del fabrikat går till och med att slänga i komposten.

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 46 länder och tillgänglig i fler än 80 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna: www.sodastream.se

[1] https://www.naturskyddsforeningen.se/fr%C3%A5gor_och_svar_om_plast