SodaStream introducerar returautomater för kolsyrecylindrar

I ett nytt samarbete med Tomra testar SodaStream en ny lösning för retur av förbrukade kolsyrecylindrar i butik. Målet är att göra bytet effektivare och smidigare för både återförsäljare och konsumenter. De SodaStream-märkta returautomaterna installeras nu i butiker runt om i EU och USA.

När en kolsyrecylinder från SodaStream är tom kan konsumenter lämna tillbaka cylindern eller byta in den till en påfylld. Tidigare har bytet skett via förbutiken eller vid kassan hos ett flertal återförsäljare. I samarbete med Tomra gör SodaStream det nu även möjligt att returnera cylindrarna i en returautomat. Genom att placera en tom cylinder i automaten får konsumenten en kupong av värdet för den inlämnade cylindern. Kupongen går sedan att använda som betalning vid köp av påfyllning av kolsyra i samma butik som den tomma cylindern returneras.

SodaStream, som är en del av PepsiCo, drivs av att upprätta en sluten kedja. Inlämnade cylindrar skickas till SodaStreams påfyllningsanläggningar där de rengörs, fylls på och förseglas för återanvändning. Vikten av att returneringen av cylindrar ska vara enkel och smidig för konsumenter är därför ett viktigt steg för att företaget ska kunna erbjuda ett hållbart återvinningssystem.

SodaStream och Tomra delar åtagandet att minska konsumtionen av engångsplastflaskor med hjälp av produkterna som varumärkena erbjuder. En återanvändbar flaska från SodaStream kan exempelvis ersätta upp till tusen engångsplastflaskor och Tomra har över 84 000 returinstallationer på över 60 marknader.

– Vi hoppas och tror att Tomras returlösningar kommer bidra till smidigare logistik för både våra återförsäljare och kunder. På detta sätt gör vi det enklare för konsumenter att byta ut sina cylindrar och samtidigt göra något bra för vår miljö. Vi är stolta över att samarbeta med en branschledande aktör som dessutom delar vår vision om att göra våra dryckesvanor mer hållbara, säger Eyal Shohat, Chief Executive Officer på SodaStream.

– Samarbetet utökar Tomras sätt att minska avfall i vår miljö. Den slutna kedjan av dryckesbehållare och nu återanvändning av kolsyrecylindrar är exempel på hur Tomra leder vägen och bidrar till en fungerande cirkulär ekonomi. Vi är glada över att kunna använda vår teknik bortom traditionell retur av burkar och flaskor till en ny meningsfull användning, säger Anneli Forsman, Senior VP för TOMRA Collection Solutions, Northern Europe.

Returautomaterna finns i dag i följande butiker:

• ICA KVANTUM Nacka
  • ICA Flygfyren Norrtälje
  • ICA Maxi Göteborg
  • ICA Kvantum BEA Enskede

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 46 länder och tillgänglig i fler än 80 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna: www.sodastream.se

About TOMRA Collection Solutions
Founded in 1972, TOMRA provides reverse vending solutions for Clean Loop Recycling, collecting aluminium, plastic and glass beverage containers to be continually reused and recycled back into new bottles and cans. With over 84,000 installations across more than 60 markets, TOMRA’s reverse vending machines capture over 40 billion used beverage containers every year toward a closed loop. This reduces reliance on raw materials, and ensures fewer containers end up in our streets, oceans and landfills. The TOMRA system of machines, digital solutions and service make recycling easy for the industry, system owners, retailers and consumers to contribute to a more sustainable planet. Visit our Reverse Vending pages on www.tomra.com, and follow us on FacebookTwitterInstagramand LinkedIn.

TOMRA Collection Solutions is part of the TOMRA Group, which creates sensor-based solutions for optimal resource productivity, and has a vision to lead the Resource Revolution. The Group employs approximately 4500 people globally and is publicly listed on the Oslo Stock Exchange (OSE: TOM).