SodaStream krigar för en värld utan PET-flaskor

Igår uppmärksammades den ”Flaskfria dagen” som syftar till att öka medvetenheten kring den inverkan som engångsflaskor av plast har på miljön. För att lyfta frågan om plastföroreningar i naturen, ställer kolsyremaskinstillverkaren SodaStream ut en bur fylld med slängda läskflaskor och burkar vid utvalda platser i Stockholm, inklusive utanför Coca-Colas högkvarter.

Efter att Coca-Cola hotat att stämma SodaStream för att Coca-Colas flaskor och burkar synts i SodaStreams miljöaktiviteter, startade under gårdagen turnén utanför företagets högkvarter. Kampanjen vill lyfta frågan om svenskars stora konsumtion av PET- och aluminium flaskor som sedan ofta hamnar i naturen.

Buren rymmer en normal familjs femårsförbrukning av flaskor och innehåller totalt 3714 flaskor av plast och aluminiumburkar. Gårdagens aktivitet utanför Coca-Cola avbröts dock av representanter från läskedryckstillverkaren som hänvisade SodaStream bort från platsen.

– Med gårdagens aktion vill vi visa hur omfattande nedskräpningen genom läskflaskor och burkar verkligen är och genom ”Flaskfria dagen” önskar vi att visa på alternativ, säger Daniel Dembovsky, Nordisk Marknadschef, SodaStream.

Demonstrationen kommer under de närmaste dagarna att ställas ut på ett flertal centrala platser i Stockholm.

– Det är viktigt att människor får reda på de skador som orsakas av avfallet från platsflaskor. Vi vill visa människor runt om i världen vad de stora tillverkarna inte vill att de ska se, säger Daniel Birnbaum, vd på SodaStream.

Den Flaskfria dagen har lanserats i 18 över och vill uppmana Coca-Cola att ta ett större ansvar för deras PET-flaskor som ofta hamnar i naturen. Kampanjen "The Cage Challenge" har ett starkt stöd på Facebook med ca 143 000 fans, läs mer här.

Sara Ullmark, Geelmuyden.Kiese, på 08-566 26 000 eller ser@gkstockholm.com

Om SodaStream
SodaStream är marknadsledare inom kolsyremaskiner för hemmabruk. SodaStream-systemet gör det möjligt för konsumenter att kolsyra vatten och smaksätta kolsyrade drycker i hemmet, istället för att köpa färdigförpackade flaskor eller burkar. Det innebär mindre krångel och stora miljövinster. SodaStreams produkter finns i mer än 50.000 butiker i 42 länder runt om i världen. För mer information om SodaStream, besök hemsida: www.sodastream.com.