SodaStream slår hål på Returpacks kampanj – igen

Kampen om panten trappas upp. SodaStream fortsätter nu sin offensiv mot PET-flaskan och genomför en reklamkampanj som vänder på miljöbudskapen i den senaste Panta Mera-kampanjen.

I början av juni gick Returpack ut med en reklamkampanj som visar hur mycket energi, omvandlat i vardagssysslor, man kan spara genom att panta. Affischer visade människor som fönade håret, strök skjortor och rakade sig med PET-flaskor.

Nu lanserar SodaStream en svarskampanj med budskapet att det finns ett ännu mer energieffektivt sätt att konsumera dryck än att köpa och panta PET-flaskor.

– Vi vill få människor att förstå att panta visserligen är bra, men att panta mindre är bättre. Att skippa PET-flaskan helt och istället kolsyra sin egen dryck är ett bättre alternativ för miljön, säger Daniel Dembovsky, nordisk marknadschef på SodaStream.

Det är inte första gången som SodaStream utmanar Returpack och dryckesindustrin. I slutet av förra året stoppades SodaStreams TV-reklam i Storbritannien med motiveringen att den ”svartmålade” läskindustrin. Någon månad senare upprepades händelsen då TV-bolaget CBS hindrade SodaStreams planerade Super Bowl-reklam som visar hur Coca Cola- och Pepsiflaskor sprängs i bitar. Kort därefter tog SodaStream upp kampen mot Returpack då man svarade på Panta Meras printkampanj i Stockholms tunnelbana.

– Varför köpa kolsyrat vatten på flaska när vi alla har tillgång till friskt rent vatten direkt i kranen? Dessutom går det åt en massa energi för att producera, transportera och återvinna PET-flaskorna. Om vi i stället för att köpa och panta PET-flaskor kolsyrade vår dryck själva skulle vi verkligen kunna spara energi, säger Daniel Dembovsky.

För mer information, kontakta:

Camilla Träff, Geelmuyden.Kiese
070-768 99 10, ctr@geelmuyden-kiese.se

SodaStream är marknadsledare inom kolsyremaskiner för hemmabruk. SodaStream-systemet gör det möjligt för konsumenter att kolsyra vatten och smaksätta kolsyrade drycker i hemmet, istället för att köpa färdigförpackade flaskor eller burkar. Det innebär mindre krångel och stora miljövinster. Med ett arv sedan 1903 har SodaStream fortsatt att introducera innovativa lösningar för dryckesmarknaden. SodaStreams produkter finns i mer än 50 000 butiker i 42 länder runt om i världen. För mer information om SodaStream, besök hemsidan: www.sodastream.se. Gilla SodaStream Sverige på Facebook: http://www.facebook.com/SodaStreamSverige