SodaStream tar ännu ett steg för planeten och visar sitt koldioxidavtryck

Det ledande märket för kolsyrat vatten får Global Carbon Footprint-certifiering och börjar nu att märka sina kolsyremaskiner i syfte att bättre informera konsumenterna om hållbara val.

SodaStream International Ltd. meddelar idag att företagets koldioxidavtryck, certifierade av Carbon Trust, kommer att finnas tillgängliga för kolsyremaskinerna Spirit, Fizzy och den nyligen introducerade Duo. SodaStream kommer också under kommande månader att trycka märkningen på sina nylanserade maskiner Terra och Art.

SodaStream har genom att erbjuda konsumenterna ett nytt hållbart sätt att dricka reducerat användningen av engångsplast i världen. Med en maskin från SodaStream ersätter konsumenterna hundratals engångsplastflaskor. Under fjolårets Earth Day lovade företaget dessutom att minska förbrukningen av engångsplastflaskor i världen med 78 miljarder till 2025. Att tydligt visa på maskinernas koldioxidavtryck är nästa steg i SodaStreams engagemang för planeten.

Carbon Trust är en oberoende partner till Net Zero, som bidrar med viktig expertis rörande pågående klimatförändringar. Carbon Trust har varit banbrytande för avkarbonisering och har under 20 år hjälpt företag, regeringar och organisationer runt om i världen med expertis. Som en del av detta mäter och certifierar Carbon Trust miljöavtrycket för organisationer, leveranskedjor och produkter.

SodaStream tilldelas nu märkningen Carbon Trust Reducing Carbon som är en visuell symbol för strävan att minska koldioxidavtrycket. Denna certifiering fungerar också som ett löfte för framtiden eftersom användningen av märkningen kräver omcertifiering vartannat år där det måste påvisas att produktens koldioxidavtryck fortsätter att minska.

”Koldioxidpåverkan är ett erkänt och mätbart mått som går i linje med de klimatåtgärder som SodaStream är stolta över att dela med sig av i samma stund som världens ledare träffas på FN:s klimatkonferens i Glasgow”, kommenterade SodaStreams globala CMO Karin Schifter-Maor.

Mediakontakt
Mats Ajpe
Nordic Marketing Manager
mats.ajpe@sodastream.se

SodaStream, en del av PepsiCo, är världens ledande varumärke för kolsyrat vatten. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att njuta av oändliga goda bubblor hemma, utan krångel, och hjälpa till att rädda planeten. Sodastreams bubblor är bättre för konsumenten - hälsosamma, lätta att göra, lätta att bära - och bättre för planeten - ersätter tusentals engångsplastflaskor med en återanvändbar SodaStream-flaska. Produkterna finns tillgängliga i mer än 80 000 butiker i 46 länder. För att lära dig mer om SodaStream besök corp.sodastream.com och följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube.