SodaStream utsedd till världens mest innovativa matföretag

SodaStream är årets mest innovativa företag inom matindustrin. Det menar det ansedda affärsmagasinet Fast Company som varje år utser världens mest innovativa företag. Utmärkelsen motiveras med att ”SodaStream har gjort det sexigt för konsumenter att kolsyra sin egen dryck”.

Listan över årets mest innovativa företag är Fast Companys mest uppmärksammade händelse på hela året. Redaktionen lägger flera månader på att titta på vilka som vågar vara annorlunda, inte bara med betoning på tillväxt och vinstmarginaler utan företag som jobbar utifrån progressiva affärsmodeller och utstrålar en anda av kreativitet.

– Genom att utmana branschen och de stora läskjättarna vill vi ge konsumenterna en möjlighet att förändra sin konsumtion av läsk och vatten på flaska. Vi erbjuder ett mer praktiskt och miljövänligt sätt att dricka kolysrade drycker, säger Daniel Dembovsky, nordisk marknadschef på SodaStream.

SodaStream, som finns i nästan vart tredje svenskt hem, kvalade även in på en 23:e plats på den totala topplistan och placerade sig därmed framför företag som Microsoft och Rovio, skaparna av Angry Birds. Bland övriga pristagare på listan över världens mest innovativa företag finns bland andra Apple, Google, Nike och Samsung.

Fast Company är världens ledande affärsmedium med fokus på innovationer inom teknik, ledarskap, design och ekonomi ur ett etiskt perspektiv.

För att se hela Fast Companys lista över de mest innovativa företagen inom mat under 2013, klicka här.
För att se Fast Companys totala topplista 2013 för alla branscher, läs mer här.

För mer information kontakta:
Emilie Thorsén, Geelmuyden.Kiese, 073-655 31 01, eth@geelmuyden-kiese.se

SodaStream är marknadsledare inom kolsyremaskiner för hemmabruk. SodaStream-systemet gör det möjligt för konsumenter att kolsyra vatten och smaksätta kolsyrade drycker i hemmet, istället för att köpa färdigförpackade flaskor eller burkar. Det innebär mindre krångel och stora miljövinster. Med ett arv sedan 1903 har SodaStream fortsatt att introducera innovativa lösningar för dryckesmarknaden. SodaStreams produkter finns i mer än 50 000 butiker i 42 länder runt om i världen. För mer information om SodaStream, besök hemsidan: www.sodastream.se. Gilla SodaStream Sverige på Facebook: http://www.facebook.com/SodaStreamSverige