Streama ditt eget bubbelvatten – färskare, enklare, billigare och bättre för miljön

Färsk statistik visar att vi svenskar köpte över 190 miljoner liter buteljerat vatten 2004, detta trots att vi till skillnad från många andra länder har lika rent och dessutom färskare vatten i våra kranar. Många märkesvatten transporteras långt och transport och tillverkning av buteljerat vatten har negativa effekter på miljön. Men det finns ett alternativ till att släpa flaskor från affären. Med SodaStream kolsyrar du ditt eget bubbelvatten, och väljer enkelt hur mycket kolsyra du vill ha.

Det senaste decenniets hälsotrend har gjort att vi blivit bättre på att dricka mycket vatten och att vatten, i lagom mängd, är nyttigt är de flesta överens om. Under de senaste 10 åren har konsumtionen av buteljerat vatten fördubblats och trenden ser likadan ut i resten av västvärlden. Detta innebär att hundratals miljoner liter vatten årligen transporteras runt på våra vägar, trots att Sverige tillhör de länder som har det renaste och mest hälsosamma vattnet i världen i våra kranar. Flera undersökningar visar att buteljerat vatten generellt uppfattas som hälsosammare än vanligt kranvatten. Så är dock inte fallet i Sverige - det svenska kranvattnet är lika rent som det vatten vi köper i flaska. Globalt sett går det åt ca 1,5 miljoner ton plast per år för att tillverka vattenflaskor. När vattnet buteljeras och transporteras krävs naturresurser och energi som har en ytterligare negativ inverkan på miljön. Från kranvatten till bubbelvatten på tre sekunder För de som föredrar kolsyrat vatten framför kranvatten finns möjligheten att snabbt och enkelt kolsyra sitt eget vatten hemma. Med hjälp av Sodastream, systemet för kolsyrade drycker, framställer man på sekunden sitt eget bubbelvatten. – SodaStream är ett enkelt, gott och i längden billigt alternativ till det köpta kolsyrade vattnet. Att slippa släpa flaskor från butiken och dessutom tänka miljövänligt tilltalar en hel del konsumenter och därför vill vi visa dem att det finns alternativ till de buteljerade kolsyrade vattnet, säger Cino Grahn, kommunikationsansvarig, SodaStream. Vid ”streamande” av eget bubbelvatten väljer man själv hur mycket kolsyra man vill ha. Vattnet streamas i 1-liters återanvändbara PET-flaskor som medföljer vid köp. Även om man streamar i hemmet finns det inget som hindrar att man tar det streamade vattnet till jobbet, träningen eller parken. SodaStream startpaket innehåller: Gaspatron som räcker upp till 60 liter kolsyrad dryck, samt två 1-liters petflaskor. Flaskorna har en kork med hermetisk försegling som behåller dryckens kolsyra vid förvaring i kylskåp upp till en vecka. Startpaketen finns på följande försäljningsställen: OnOff, Duka, SIBA, Järnia, Elkedjan, Cervera, Elektrolux Home och hemmabutikerna. En SodaStream kostar mellan 795-995 beroende på design. Med SodaStream kolsyrar du vatten med literpriset cirka 2 kr. Källor: Svenska bryggareföreningen, statistik presenterad 7 april, 2005. Rapporten ”Buteljerat vatten och miljöpåverkan”, 2004, Konsumentföreningen Stockholm ”Vatten ur Kran eller flaska - översiktlig livscykelanalys”, 2004, Institutet för Livsmedel och Bioteknik Världsnatursfondens rapport ”Kranvatten är bättre än vatten på flaska”, 2001 Vattenfakta ? Vatten befinner sig hela tiden i ett kretslopp. Detta betyder att vi dricker samma vatten nu som dinosaurierna drack för flera miljoner år sedan. ? Ett glas kranvatten kostar ungefär en tusendel jämfört med ett glas mineralvatten. ? Det krävs 1,5 miljoner ton plast per år för att tillverka världens alla plastflaskor. ? De flesta förpackade vatten i Sverige är kolsyrade. Kolsyra gör drycken mer uppfriskande bland annat genom sin retning av munslemhinnan. Kolsyran medför också att vattnet upplevs kallare än det i verkligheten är. ? Varje dygn konsumerar en svensk cirka 210 liter vatten, ungefär lika mycket som ryms i ett badkar. Hushållens vattenfördelning är i genomsnitt enligt följande: personlig hygien 35 %, wc 20 %, disk 20 %, tvätt 15 %, mat och dryck 5 % och övrigt 5 %. ? Vattenkällans hälsobringande effekt aktualiserades i Norden under slutet av 1600-talet genom kemisten och brunnsläkaren Urban Hjärne och vattnet ansågs vara en viktig medicin mot de flesta krämpor. Människor strömmade till hälsobrunnarna för att få utvärtes och invärtes behandling av brunnsläkaren. ? Ordet spa kommer från latinets ”salus per aqua”. Det sägs att den romerske kejsaren Nero myntade uttrycket som betyder hälsa genom vatten. ? Vattnets densitet varierar med temperaturen på ett ganska ovanligt sätt. Densiteten är störst vid + 4°C. Is är lättare än vatten, därför flyter den på sjöarnas yta. • 37 % av befolkningen har en sådan svag törstmekanism, att de misstar sin törst för hunger. • Vattnets kraft har utnyttjats sedan urminnes tider. De gamla grekerna hyllade sin vattengud Asklepios som botade sjukdomar med hjälp av vatten. Asklepiostemplen låg ofta i bergstrakter och nära vattenkällor. ? I den fornnordiska eddans berättelse om världens skapelse fick det heliga världsträdet Yddrasil sitt liv och kraft från tre källor, köldens, värmens och vishetens källa. När de första människorna växte upp ur Yddrasils frön, lät man barn dricka ur vattenkällorna för att få skaparkraft och förmåga att stå emot livets hårda prövningar. ? Man kan överleva en dryg månad utan mat, men bara fem till sju dagar utan vatten. ? Offerkällor fanns i Norden på forntiden. De rann oftast mot norr där man ansåg att död, mörker, trolldom och köld fanns. Offergåvor som nålar, smycken och mynt slängdes i källorna för att det onda skulle drivas ut och föras bort. ? Vattnet befinner sig i ett ständigt kretslopp. Det finns hela tiden lika mycket vatten i naturen, trots att vi använder vatten. ? Kroppen består till cirka 70 % av vatten. Hjärnan består till 75 % av vatten, så vätskebrist påverkar direkt hjärnans funktion. ? Mindre än 1 % av all världens vatten är tillgängligt för kontinenternas växter och djur. Bara 3 % av allt vatten är sött. Av de 3 % är två procentenheter bundet som snö och is. Av den återstående procenten utgör grundvattnet nästan en fjärdedel. • Ju längre bort det buteljerade vattnet kommer ifrån, desto större blir den negativa påverkan på miljön. Bilder finns att hämta på www.sodastream.se (Klicka vidare på ”Pressrum” och ”Bildbank”)