Analys: Förslag i 3:12-utredning kan leda till färre nystartade företag

I går presenterade regeringens utredning för hur skattebestämmelserna för fåmansbolag och 3:12-reglerna kan komma att förändras. Förslagen riskerar att leda till att fler ser färre fördelar med att driva eget bolag vilket kan uppfattas som högre trösklar till nyföretagande. Samtidigt är de redan framgångsrika bolagen vinnare i förslaget då de till och med kan få sänkt skatt med förslaget.

-    Vinnarna på utredningens förslag är de delägare som har betydande ägarandelar i bolag med bra nivå på bolagsvinsten. Trots att hela förslaget innebär skattehöjningar med högst 4,8 miljarder kronor kan förslaget leda till att framgångsrika bolag får sänkt skatt, säger Kent Anderssson, skatteexpert på Söderberg & Partners.

-    Förlorarna är de som startat bolag som kämpar med vinstmarginalerna och där företagaren äger en mindre del av bolaget. Det blir mer piska än morot för denna grupp entreprenörer och kan ses som en tröskel och leda till ett minskat nyföretagande, fortsätter Kent Andersson.

Sammanfattning av analysen:
För den aktieägare utan nämnvärt gränsbelopp men med betydande bolagsvinster att kunna ta i utdelning kan det bli fråga om en skattesänkning medan det för de med stora gränsbelopp som täcker vad som bolaget kan lämna i utdelning får kännas vid en skattehöjning. Förslaget för sannolikt med sig att de som har sparade gränsbelopp kommer att försöka utnyttja dessa innan skatten går upp från 20 till 25 procent.

Ett gynnande förslag är att vid generationsskiften föreslår utredningen att en aktie inte ska 3:12 beskattas enbart på grund av att någon närstående är fortsatt verksam i betydande omfattning i det överlåtna företaget. Förslaget kan leda till att lösa problemet med att generationsskiften av företag till egna barn har beskattats högre än om det skulle säljas till en icke-närstående.

En längre analys går att läsa här: http://newsroom.soderbergpartners.se/kent/vi-har-ett-resultat-312-utredningens-forslag-offentliggjort/

För mer information:
Gustaf Drougge, informationschef, Söderberg & Partners
gustaf.drougge@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Kent Andersson, skatteexpert, Söderberg & Partners
kent.andersson@soderbergpartners.se

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities& Asset Management
FinancialTechnology
Payroll& Benefits

Kundlöfte och värderingar
Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.