Ny rapport: Covid-19 försenar förvaltarnas påverkansarbete

- Kan starta en kedjereaktion av sociala effekter i tillväxtmarknaderna, uppger förvaltare i en ny rapport från Söderberg & Partners.

Idag släpper Söderberg & Partners för femte året i rad rapporten Hållbara fonder. Syftet med analysen är att underlätta för sparare som vill kunna välja de mest hållbara fonderna på den svenska fondmarknaden.

Pandemin försenar påverkansarbetet

Årets rapport innehåller ett särskilt temaavsnitt om Covid-19. I detta avsnitt berättar fondförvaltare att de tvingats senarelägga flera bolagsdialoger på grund av Covid-19 situationen, vilket har försenat påverkansarbetet. Dialogerna har istället ofta inletts med att behandla pandemins effekter på bolagets verksamhet.

I rapporten uppger dessutom en av de intervjuade fondförvaltarna att de framförallt ser att dessa förseningar påverkar leverenskedjan mot tillväxtmarknader, och att detta på kort sikt kan leda till en dominoeffekt av sociala (ESG) effekter. På lång sikt ser de att detta medför den strategiska frågan om att flytta leveranskedjan bort från tillväxtmarknaderna.

Med andra ord har bolagen i ljuset av Covid-19 fått större insikt om de globala leverantörskedjornas instabilitet och känslighet för kriser. Detta kan bli underlag för beslut om att flytta hem tillverkning och andra verksamheter från tillväxtmarknader.

Betygen

I årets resultat har ca. 12% av de betygsatta fonderna har fått grönt betyg, medan ungefär 76% är gula och resterande 12% är röda. Det är en höjning i andel gröna fonder jämfört med föregående års analys. Det är aktiefonder som fått störst andel gröna fonder (ungefär 15%), jämför exempelvis med hedgefonder där endast 1% av fonderna har fått grönt betyg i analysen (53 % gult och 46% rött betyg). I kategorin räntor är 6% av fonderna gröna, 75% gula och 18% röda. Inom blandfonder har 14% grönt betyg.

Det är en ökning i grönt betyg för både räntor och blandfonder jämfört med tidigare år, vilket är ett resultat av att hållbarhet blivit mer integrerat i ränteinvesteringar än tidigare. Bland annat har förvaltare börjat inkorporera hållbarhetsdata i kreditanalysen för att skapa en förståelse för hur hållbarhetsrisker påverkar kreditvärdigheten. Däremot är det en lång väg kvar innan hållbarhetsarbetet inom denna typ av förvaltning är lika systematisk som för aktiefonder.

Årets analys visar också att hållbarhetsinformation har blivit alltmer tillgängligt för fondförvaltare, dels interna hållbarhetsanalyser dels ett växande utbud av ESG-data från externa leverantörer. Att data finns är däremot inte bevis nog för att investeringarna faktiskt är hållbara och har en långsiktig positiv effekt. För att tillgodogöra sig hållbarhetsinformationen på ett sätt som gynnar investeringarna behöver förvaltningen hållbarhetskompetens som kan utvärdera hållbarhetsnyckeltal och använda relevanta mätetal som är materiella för företagens finansiella prestation.

- Nästa steg är integrera hållbarhetsaspekter i investeringsbesluten, vilket vi ser att fler fondförvaltare gör, men det är en bit kvar innan det genomsyrar hela fondutbudet och samtliga produkter, säger Lingyi Lu, ESG-ansvarig på Söderberg & Partners.

Om hållbarhetsanalysen
Söderberg & Partners hållbarhetsanalys av fonder är unik då den tar hänsyn till både hur innehaven i fonderna väljs ut samt hur kapitalet som investerats i fonden används för att påverka bolag i en mer hållbar riktning. Hållbarhetsbetyget bygger på två parametrar: positivt urval (arbetssätt för att höja den övergripande hållbarhetsnivån i innehaven) och ansvarsfullt ägande (påverkan genom sin roll som ägare). Fonderna tilldelas betyget rött, gult eller grönt enligt Söderberg & Partners trafikljussystem. Grönt betyg tilldelas de fondförvaltare som, utöver att välja in hållbara bolag, även försöker påverka bolag som inte anses ha lika bra hållbarhetsarbete. Ett högt betyg krävs alltså i både positivt urval och ansvarsfullt ägande för att en fond ska få grönt betyg i hållbarhet. Detta är ett högt ställt krav, men säkerställer också att bara de allra mest hållbara fonderna blir gröna.

Du kan läsa hela rapporten här.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande finansiella rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter. Vi bedriver verksamheter inom bland annat tjänstepensionsrådgivning, försäkringsrådgivning och försäkringsförmedling, samt kapitalrådgivning och kapitalförvaltning. Vi utvecklar och erbjuder även digitala verktyg för bland annat finansiell rådgivning och för löne-, och förmånshantering.

Kundlöfte och värderingar

Vårt mål är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi präglas av tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig. Vi sätter alltid kundens intressen först, och all rådgivning som sker inom Söderberg & Partners utgår från varje kunds unika behov. Vi vet att väl underbyggda råd gör skillnad.