Ny villkorsanalys för tjänsteresor

Om du har anställda på tjänsteresa som råkar ut får olycksfall eller hamnar i annan nödsituation är det som arbetsgivare tacksamt att ha en försäkring som tar över arbetet med att lösa situationen och i slutändan också ersätter den uppkomna skadan. Nu lanserar Söderberg & Partners en ny analys av försäkringsvillkor för tjänsteresa. Analysen visar att produkterna är uppbyggda med liknande försäkringsmoment men har stora individuella variationer. Sammantaget är det AIG och If som kan erbjuda den bredaste omfattningen.

I Söderberg & Partners nya tjänstereseanalys ingår totalt 12 villkor. Extra stor vikt har lagts på vilket skydd som erbjuds en försäkrad som skadar sig eller blir sjuk på resan, får skadeståndsansvar riktat mot sig som privatperson och om någon katastrofsituation uppstår.

-          Vi kan se att det finns stora variationer mellan villkoren. Medan det ena villkoret har ett mycket brett skydd vid katastrofsituationer kan ett annat villkor till exempel helt undanta alla skador som har samband med en terroristattack. Det är svårt att som kund få en ordentlig överblick och det är många dimensioner man måste ta hänsyn till, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring på Söderberg & Partners.

Analysen visar också att vem som omfattas av försäkringen och när försäkringen gäller är viktigt vid val av försäkringsgivare. Primärt gäller de analyserade villkoren vid tjänsteresa, i hela världen med undantag för vissa specificerade högriskländer. Vanligtvis undantas skydd i de länder dit UD eller smittskyddsinstitutet avråder från att resa. Det innebär att de länder där skydd undantas kan variera över tid, beroende på t ex det politiska klimatet i landet. Det ger en osäkerhet för försäkringstagaren. Något som också är viktigt är om, och hur länge, direkt anknytande semester till tjänsteresan ingår i försäkringen. Flera hemförsäkringsvillkor är utformade så att hemförsäkringens reseskydd börjar gälla när den försäkrade lämnar bostaden, för att åka på resa. Om man istället åker på privat resa i direkt anslutning till tjänsteresan tickar därmed aldrig hemförsäkringens reseskydd igång.

En annan viktig del, värd att notera, är bestämmelserna om resa för vård och behandling i samband med sjukdom och olycksfall, som de flesta villkor ersätter. En del villkor begränsar dock ersättningen till att endast omfatta ”lokala” resor för vård och behandling. Vad som avses med lokala resor definieras sällan i försäkringsvillkoren.

-          Kopplingen till hemförsäkringen kan leda till besvärliga konsekvenser för den enskilde och vi tror att många är omedvetna om detta och då är på semester i tron om att de är försäkrade, säger Tomas Ohlin. Vidare kan begränsningen gällande ”resa för vård” vara mer problematisk än den ser ut. Vad händer när man befinner sig i ett område där man kan tvingas resa över en halv kontinent för att få tillgång till rätt vård? Så kan det t ex vara i stora delar av Sydostasien och Afrika. Det är orimligt att försäkringstagaren själv ska stå för kostnaden för ambulansflyg utanför den lokala gränsen om det krävs. Kostnaden för den här typen av arrangemang inklusive vårdpersonal uppgår ofta till över en miljon kronor.

Mer information:
Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring, Söderberg & Partners
Tomas.Ohlin@soderbergpartners.se

Louise Hagsten, marknadschef Söderberg & Partners