Söderberg & Partners: Kort kommentar om Skandia Livs förvärv av Skandia AB

Kort kommentar angående Skandia Livs förvärv av Skandia AB och vår initiala bedömning av effekten för spararna

Givet att den föreslagna affären går igenom, är vår bedömning att den i princip inte kommer ha någon effekt på spararna i fondförsäkring. För spararna i Skandia Liv AB, som köper Skandia AB, har det konsekvenser för den förväntade avkastningen och därmed återbäringen framöver.

Köpet är en stor andel av spararnas totala kapital och en ännu större andel av aktierna och aktierelaterade tillgångar – det motsvarar ca 19 procent av de totala investeringarna i aktier och aktierelaterade tillgångar som Skandia Liv hade per den 30 september i år. Givet att andelen i aktier och liknande tillgångar är konstant och vi bedömer en investering i ett bolag som mycket mindre spridd risk än en portfölj av aktier, höjer det risknivån i placeringarna.
För nya sparare och sparare vars kapital ligger i nivå med garantin, innebär den förhöjda risknivån att värdet av garantierna ökar. För sparare med stort överskott i förhållande till garanterat värde, där garantinivån inte har ett förväntat särskilt stort värde, är den främsta finansiella effekten att risknivån i placeringarna stiger och därmed de förväntade variationerna i återbäring.

Utöver ovanstående ser vi det också som självklart positivt för bägge spararkollektiven att möjligheten till intressekonflikter mellan fondförsäkringsspararna och livförsäkringsspararna försvinner.

För ytterligare information:

Gustav Axehult, analytiker, Söderberg & Partners, tfn 08-451 50 00

Louise Hagsten, marknadschef Söderberg & Partners, tfn 08- 451 50 17

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande obundna förmedlare av liv- och pensionsförsäkringar med Nordens största fristående analysavdelning inom försäkringar. Företaget har en mängd olika verksamheter i tre affärsområden:

• Advisory
  • Services