Söderberg & Partners: pensionsbolagen bör ta hänsyn till sakfrågor som är viktiga för spararna

Även om många pensionsbolag tar hänsyn till kundernas preferenser i pensionssparandet, är det fortfarande lång bit kvar för att spararna ska få ett större inflytande över sitt pensionskapital. Det visar Söderberg & Partners femte hållbarhetsanalys av pensionsbolag, som publiceras idag. Analysen visar även att svenska pensionsbolag i en jämförelse arbetar aktivt med att motverka barnarbete och att minska såväl företagens koldioxidutsläpp som portföljernas koldioxidavtryck.

Idag publiceras Söderberg & Partners i ordningen femte hållbarhetsanalys av pensionsbolag. Analysen lanserades första gången 2015 och är unik då den tar hänsyn både till hur innehaven väljs ut samt hur kapitalets som investeras används för att påverka bolag att bli mer hållbara.

Denna gång sätts fokus på i vilken utsträckning pensionsbolagen tar hänsyn till sakfrågor som är viktiga för pensionsspararna och på vilket sätt bolagen använder pensionskapitalet för att driva påverkansarbete på fyra specifika områden; minskade koldioxidutsläpp, barnarbete, skatt och jobb. Rapporten bygger på en analys av 12 pensionsbolag.

Undersökningar som Söderberg & Partners gjort med hjälp av Novus, 2016 och 2018, visar att spararna i större utsträckning vill styra över hur deras pensionskapital förvaltas.

- Vi är övertygade om att ett ökat inflytande från spararnas sida ökar deras intresse och engagemanget i pensionssparandet. Samtidigt blir spararna mer delaktiga i att bidra till en bättre, mer hållbar värld, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys och hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Rapporten visar även att det finns en stor förbättringspotential för hur pensionsbolagen arbetar med investeringar som leder till jobb och att företagen ska betala rätt skatt i Sverige.

- Att pensionskapitalet ska främja bolag som betalar full skatt i Sverige är viktigt för många sparare. Lika viktigt är att kapitalet främjar jobb i Sverige. Det kan vara värt att tänka på för många av pensionsbolagen, säger Kajsa Brundin.

Från den positiva sidan belyser Söderberg & Partners att pensionsbolagen i stor utsträckning arbetar aktivt med att motverka barnarbete och att minska bolags koldioxidutsläpp och portföljernas koldioxidavtryck.

- Vi vet sedan tidigare att väldigt många vill motverka barnarbete och minska koldioxidutsläppen. Därför är det glädjande att se att även pensionsbolagen tar stor hänsyn till dessa frågor i sin förvaltning, avslutar Kajsa Brundin.

Du kan läsa hela rapporten här.

Charlotte Näsström Morén, tf Informationschef, Söderberg & Partners
Charlotte.nasstrommoren@soderbergpartners.se
Mobil: 072- 715 70 50

Kajsa Brundin, chef för produktanalys och hållbarhetsansvarig, Söderberg & Partners