SÖDERBERG & PARTNERS: PO Söderberg & Partners AB förvärvar verksamhet från Valbay Family Office

Söderberg & Partners och Valbay International AB tecknade den 26/11 2012 avtal om att Söderberg & Partners förvärvar utvalda delar av Valbays verksamhet. I samband med förvärvet har 20 medarbetare från Valbay Family Office också rekryterats till Söderberg & Partners affärsområde Wealth Management.

Valbay Family Office grundades 2002 med visionen att leverera kvalitativ fristående rådgivning samt finansiella lösningar. Dessutom har Valbay etablerat en unik investeringsmodell i kombination med en beprövad och strukturerad investeringsprocess som är anpassad till varje kunds specifika önskemål, behov och riskprofil. Det har Valbay gjort genom en helt transparent avgiftsmodell där man eliminerat transaktionsbaserade arvoden och förmedlingsprovisioner för att undvika potentiella intressekonflikter med kunden. Valbay har ca fyra miljarder kronor under förvaltning.

Genom förvärvet av Valbays verksamhet stärker vi Söderberg & Partners förmögenhetsförvaltning. Under ledning av Magnus Wikner startar vi ett kunderbjudande, Special Clients, avseende förmögenhetsförvaltning och heltäckande service mot de mest förmögna. Vi adderar även genom detta förvärv kvalificerad kompetens inom bolagsadministration, redovisning, finansiell planering och juridisk rådgivning där Valbay idag ombesörjer ett hundratal kunder, säger Johan Lindqvist, ansvarig för Wealth Management på Söderberg & Partners.

I samband med förvärvet utökas förmögenhetsförvaltningen på Söderberg & Partners med ca 20 medarbetare från Valbay Family Office. Söderberg & Partners erbjudande innebär flera fördelar för Valbays befintliga kunder.

Inom det nybildade affärsområdet Special Clients kommer Valbays verksamhet precis som tidigare att erbjuda dig som kund ett partnerskap med heltäckande finansiell rådgivning och förvaltning baserad på en gemensam helhetssyn på den ekonomiska situationen. Vi kommer även i fortsättningen agera som en fristående rådgivare – inte en säljare av egenproducerade produkter – där vi gemensamt med kunden tar fram en finansiell strategi så att verksamheten och kapitalet tryggas och växer optimalt. Erbjudandet mot våra kunder stärks ytterligare eftersom vi får tillgång till marknadens största fristående analysavdelning och en toppmodern infrastruktur med redan befintliga skalfördelar vilket kommer att vara avgörande för en framgångsrik framtid. Vi ser mycket fram emot att fortsätta ge våra kunder förstklassig rådgivning inom ramen för Söderberg & Partners, säger Carl Palmstierna, styrelseordförande Valbay.

För ytterligare information:

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående förmedlare av finansiella råd och produkter med Nordens största fristående analysavdelning.

Vision och ledord Söderberg & Partners vision är att vara den ledande förmedlaren av försäkringar och finansiella produkter i Sverige, genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Målsättningen är att bidra med råd och produkter som hela tiden gör att våra kunder ligger steget före, har kostnadseffektiva lösningar och kontroll på sina risker.