Tjänsteresor i fokus

Sommaren 2016 var en orolig tid världen över. I Turkiet gjordes ett försök till statskupp. Delar av militären tog över områden i Istanbul och Ankara, attackhelikoptrar angrep platser på marken och missiler sköts mot parlamentsbyggnaden. Mitt i detta kaos befann sig tusentals turister och affärsresenärer som kämpade för att komma därifrån.

Turkiet blev ett högriskområde med kort varsel. I huvudsak gäller tjänstereseförsäkringar för resor i hela världen, med undantag för vissa högriskområden. Med sådana avses områden där försäkringsbolagen bedömt att det finns en förhöjd risk för skada och därför tillämpar striktare ersättningsregler. Många försäkringsbolag utgår från UD:s eller Svenska Smittskyddsinstitutets listor.

Även om det finns en förhöjd hotbild mot det tilltänkta resmålet, avråder inte UD mot resor i förebyggande syfte. Söderberg & Partners nya analys av tjänsteresevillkor visar att du som affärsresenär med en tjänstereseförsäkring är försäkrad även om området du redan befinner dig i blir klassat som ”högrisk”. Det finns däremot viktiga skillnader i försäkringsskyddet. Möjligheten till evakuering när ett område blir klassificerat som högrisk undantas nämligen av drygt hälften av de analyserade tjänstereseförsäkringarna. Resultatet blir då att du som affärsresenär kan bli tvungen att stanna kvar i högriskområdet till dess oroligheterna upphört, alternativt att det egna företaget får ombesörja och stå kostnaderna för hemresan.

Söderberg & Partners analys visar även att ett antal försäkringsbolag tillämpar en väldigt kort tidsmässig omfattning när resenären vistas i ett område som blir klassat som högrisk. Konsekvensen blir att resenärer riskerar att bli oförsäkrade innan UD bedömt att oroligheterna upphört. Att ha rätt tjänstereseförsäkring kan göra hela skillnaden.

•  Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring, Söderberg & Partners, tomas.ohlin@soderbergpartners.se
  •  Magnus Klinge, analytiker, Söderberg & Partners, magnus.klinge@soderbergpartners.se

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande obundna förmedlare av sak- och pensionsförsäkringar med Nordens största fristående analysavdelning inom försäkringar. Företaget har en mängd olika verksamheter i tre områden:

• Advisory
  • Services