Bolag inom Söderbergföretagen bildar nya STI Industriplast

Report this content

STI Plast AB i Helsingborg och AB Svensk Industriplast går samman till ett bolag och får namnet STI Industriplast AB. De båda företagen ingår i Söderbergföretagen som är en industrigrupp av underleverantörer inom industriplaster, produktidentifiering och plåt. Det sammanslagna bolaget hade en omsättning på 132 Mkr under 2008. Genom samgåendet kommer STI Industriplast att kunna ta sig an större produktionsvolymer och erbjuda kunderna snabbare leveranstider. Kunderna är i huvudsak tillverkande industriföretag i Norden.

För att anpassa sig till det rådande marknadsläget och effektivisera verksamheten går STI Plast och AB Svensk Industriplast samman och bildar STI Industriplast. Efter samgåendet kan det nya bolaget erbjuda ett sortiment av både maskin- och handbearbetade plastdetaljer. Genom anläggningarna i Helsingborg och Malmö får företaget en fördubblad produktionskapacitet och kommer kunna ta större order. – Vi blir nu en heltäckande plastleverantör och stärker vår position som marknadsledare inom bearbetade plastdetaljer, säger Zvonko Turujljia, VD för STI Industriplast, och fortsätter: – Vi har valt namnet STI Industriplast, som därmed förstärker två välkända varumärken på marknaden. Det nya företaget kommer att kunna arbeta effektivare genom att samordna försäljning och produktion. STI Industriplast kommer också att gå över till ett affärssystem vilket ger ett gemensamt arbetssätt när det gäller orderhantering, leveranser, fakturering m.m. – Vi tar initiativ till att omstrukturera branschen. Det blir naturligt i vår industrigrupp att integrera enheter för att uppnå samarbets- och stordriftsfördelar. När konjunkturen väl vänder står vi bättre rustade, säger Jan Söderberg, styrelseordförande för Söderbergföretagen.