Söderbergföretagen bildar nya bolaget Nordic Plastics Group

Report this content

Tre av plastbolagen i industrigruppen Söderbergföretagen bildar ett bolag som får namnet Nordic Plastics Group. Bolagen som går samman är STI Industriplast i Malmö och Helsingborg, Molybon i Trelleborg och Andrén & Söner i Göteborg. Nordic Plastics Group får totalt 175 anställda och en omsättning på 300 miljoner kronor. Genom sammanslagningen bekräftar Nordic Plastics Group sin marknadsledande position som leverantör av halvfabrikat och bearbetade komponenter i plast till den nordiska marknaden.

-        Som marknadsledare är det naturligt att ta nya grepp för att utveckla branschen. Vi har tre bolag med betydande samarbets- och stordriftsfördelar, dessa realiserar vi nu genom ett samgående, säger Per Gullstrand, VD för industrigruppen Söderbergföretagen.

Nordic Plastic Groups ägare Söderbergföretagen har antagit en offensiv strategi med målet att fördubbla omsättningen inom fem år genom ökat fokus på lönsamhet och förvärv. Under våren rekryterades Per Gullstrand från BE Group som koncernchef för att leda arbetet med att utveckla och skapa tillväxt för gruppen. Som en del i den nya strategin har Söderbergföretagen beslutat att konsolidera tre plastbolag till ett gemensamt bolag.

-        Marknaden kännetecknas av stor konkurrens och prispress. Vi märker också allt större krav från våra kunder på konsolidering och att ha långsiktigt stabila leverantörer. Genom att bilda ett gemensamt bolag kommer vi att bättre kunna möta våra kunders önskemål om korta ledtider, bra leveransprecision och hög kvalitet, säger Per Gullstrand.

-        Konsolideringen är ett led i arbetet med att realisera de underliggande värdena i Söderbergföretagen. Gör vi detta med framgång har vi ett bra utgångsläge för att utveckla våra andra industrigrenar, säger Jan Söderberg, styrelseordförande i Söderbergföretagen.

Det nya bolaget leds tills vidare av Per Gullstrand, och en ledningsgrupp av nyckelpersoner från de berörda bolagen. I och med det nya bolaget kommer Nordic Plastics Group att finnas på tre olika platser; Göteborg, Helsingborg och Trelleborg. Verksamheten vid STI Industriplast i Malmö flyttas till Trelleborg där betydande investeringar görs i en utbyggnad av den befintliga anläggningen. Integrationen av bolagen beräknas vara klar sommaren 2012. Samtliga anställda, ett trettiotal medarbetare, på STI Industriplast i Malmö erbjuds arbete i Trelleborg. Fackliga förhandlingar har inletts och förväntas vara slutförda inom de närmaste dagarna.

För ytterligare information:
Per Gullstrand, VD Söderbergföretagen, tel: 040-12 36 40
Jan Söderberg, styrelseordförande Söderbergföretagen, tel: 0705-09 15 22

Om Söderbergföretagen
Söderbergföretagen grundades 1995 och är en grupp av starka underleverantörer inom plast, produktidentifiering och plåt. I Söderbergföretagen ingår sedan hösten 2011 Nordic Plastics Group som finns i Trelleborg, Helsingborg och Göteborg, Elisolation i Laxå, MarkJet i Malmö och Henjo Plåtteknik i Ljungby. Söderbergföretagen har en omsättning på 500 MSEK och 330 anställda. Läs mer om Söderbergföretagen på: www.soderbergforetagen.se

Taggar: