SöderbergFöretagen stärker sin position på den svenska plastmarknaden genom förvärv av Andrén & Söner i Göteborg

Report this content

SöderbergFöretagen, en industriell grupp med starka underleverantörer inom plast och förpackning, utökar sin industrigrupp genom förvärv av Andrén & Söner i Göteborg. Andrén & Söner har en affärsvolym på 105 MSEK och levererar halvfabrikat och färdiga plastdetaljer till fler än 2 500 industriella kunder i Norden.

Förvärvet innebär att SöderbergFöretagen blir ledande inom sitt område, halvfabrikat och precisionsdetaljer i plast. Efter förvärvet omsätter SöderbergFöretagen 460 MSEK och har 200 anställda.

- Förvärvet innebär att vi väsentligt breddar vår verksamhet och fortsätter vår satsning inom plastområdet. Att etablera en marknadsledande företagsgrupp inom vårt plastområde känns angeläget och strategiskt riktigt. Vi räknar med väsentliga synergier inom inköp, försäljning och marknadsföring, säger Jan Söderberg, VD på SöderbergFöretagen.

Andrén & Söner – ett framgångsrikt företag inom plastmaterial
Andrén & Söner är ett framgångsrikt företag med huvudkontor i Göteborg och har sedan 1935 varit verksamt inom plastmaterial. Företaget levererar både halvfabrikat och färdiga plastdetaljer, för bland annat tillämpning inom verkstadsindustri, medicinteknisk industri samt grafisk industri. Andrén & Söner driver även en framgångsrik agenturverksamhet av plastfolier.

- Andrén & Söner har genom mångårig verksamhet, geografisk spridning och produktbredd etablerat sig som marknadsledare och vi har skapat ett mycket starkt varumärke i plastbranschen. Därför kompletterar plastföretagen inom SöderbergFöretagen och Andrén & Söner varandra på ett mycket bra sätt, säger Bo Andrén, VD på Andrénföretagen.

Plastmarknaden i Sverige och tillika Norden
Förvärvet av Andrén & Söner stärker SöderbergFöretagens position på den svenska plastmarknaden för halvfabrikat och precisionsdetaljer som förväntas växa under kommande år. Denna marknad är i förändring, vilket leder till ett minskande antal leverantörer av halvfabrikat. Samtidigt ställer kunderna allt högre krav på konkurrenskraftiga priser vilket leder till nya företagsgrupperingar som kan erbjuda kvalitativa helhetslösningar. Flera europeiska aktörer visar nu för tiden ett ökat intresse för den nordiska marknaden och letar etableringsmöjligheter här.

- Med Andrén & Söner skapas nya möjligheter för fortsatt expansion i Norden, avslutar Jan Söderberg, VD på SöderbergFöretagen.