• Sodexo/

Kwintet Fristads AB väljer Sodexo för effektivare tjänstesamordning och bättre kvalitet

Sodexo har under våren 2010 genomfört en analys av verksamheten vid Kwintet Fristads AB i Borås som påvisade stor potential för årliga kostnadsbesparingar. Detta i kombination med effektivare tjänstesamordning, bättre kvalitet, reducerat antal underentreprenörer samt frigörande av tid och besvärsfrihet för Kwintet Fristads kärnverksamhet var de avgörande faktorerna i deras val av leverantör och servicelösning. Uppdragets omsättning under avtalsperioden på tre år beräknas till 15 miljoner kronor.

Fr.o.m. den 1 november 2010 tar Sodexo över helhetsansvaret för fastigheterna i Borås med sina 230 medarbetare och de ca 18 000 kvm som Kwintet Fristads AB disponerar fördelat på kontor, lager och produktion. Helhetsansvaret omfattar Service Management, ServiceCenter, växel & reception, vending, fastighetsservice, fastighetsteknik, städservice och måltidsservice.

- Med Sodexo som partner har vi nu en helhetsleverantör för vårt samlade behov av supporttjänster vilket förenklar för oss att fokusera på vår kärnverksamhet. Att Sodexo dessutom bidrar till att reducera våra kostnader, öka kvaliteten samt utveckla tjänsteleveransen skapar givetvis ett stort mervärde för oss. Vi ser nu med spänning fram emot ett långvarigt samarbete, säger Jonas Hedelin, CFO på Kwintet Fristads AB.

- Det gläder oss mycket att Kwintet Fristads AB har gett oss förtroendet att leva upp till den förbättringspotential som vår analys påvisade, säger Anders Jeppsson, Driftområdeschef Sodexo.

Kwintet Fristads AB ingår i Kwintetkoncernen, Europas största leverantör av skydds- och arbetskläder. Förutom varumärket Fristads ingår även varumärken såsom Hejco, Indiform, Wenaas och Kansas. Vid kontoret i Borås arbetar ca 230 personer. Kwintets huvudkontor finns i Malmö.

För mer information kontakta:
Anders Jeppsson, Driftområdeschef, tel: 08-5788 4204
e-post: anders.jeppsson@sodexo.com

Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör, tel: 08-5788 5963
e-post: eva.kristensson@sodexo.com

Om Sodexo
Med stor flexibilitet, kompetens och omtanke tar vi över, utvecklar och effektiviserar servicefunktioner i företag, institutioner och offentlig sektor. Vi lagar mat och städar, underhåller fastigheter, bemannar växel och receptioner, verkar inom hotell och konferens – och mycket mer.

Sodexo i Norden är ledande inom Service Management med 11 000 medarbetare och en omsättning på 5,7 miljarder kronor. Vi ingår i den franskägda Sodexokoncernen som finns representerad i 80 länder med sina 380 000 medarbetare. Koncernen omsätter 14,7 miljarder € och har sitt säte i Frankrike samt är noterat på börsen i Paris. Besök oss gärna på www.sodexo.se