• Sodexo/

Patienter erbjuds läcker 20-rättersmeny att välja från: "SoFresh" – ny innovativ svensk måltidsprodukt

Den 11 februari lanserar Sodexho en ny typ av måltidsprodukt för sjukhus – SoFresh. En varierad och spännande 20-rättersmeny med enportionsförpackade rätter, vilket innebär stor valmöjlighet och kvalitetshöjning för patienter och anhöriga som intar sina måltider på sjukhus. Menyn, som är en svensk innovation, har utvecklats av Sodexhos dietistexpertis med inspiration från Svenska Kocklandslaget. En genomgående kallmatframställning garanterar att rätterna håller samma goda smak som om de lagats på plats. Nu hoppas Sodexho att fler sjukhus i Sverige och även internationellt, ska förbättra måltidsupplevelsen för patienterna.

– Att äta riktigt gott när man är på sjukhus borde vara en självklarhet för alla, säger Carina Brydling, kock i Svenska Kocklandslaget. Det har varit roligt att få vara med och ge synpunkter på sammansättningen av rätterna och tipsa om smaker för att förhöja matupplevelsen. Vi har genomgående näringsberäknat alla rätter, satsat på färska och fräscha råvaror, samt kryddat extra smakrikt och mustigt för att kunna erbjuda en måltid på sjukhus som både är nyttig och smakrikare än tidigare. Vissa maträtter är inspirerade av internationella smaker genom ingredienser som ingefära, bulgur och nudlar.

Sodexhos nya måltidsprodukt för sjukhus, SoFresh, är utvecklad av företagets dietister och produktutvecklare i Sverige. SoFresh erbjuder en bred 20-rättersmeny med färska portionsförpackade rätter. Patienter och anhöriga kan i framtiden exempelvis välja mellan ”Sej med fetaost och pesto samt apelsinsmakande fullkornsris”, ”Gryta med tomat, ingefära och lime”, ”Baconinlindad kycklingfilé med dijonsås”. Det finns även möjlighet att välja vegetariskt, ekologiskt, specialkost, hackad och passerad kost.

Hemligheten bakom den hemlagade smaken är tillagningen i nyöppnade Stjärnköket i Märsta, som är ett av Europas modernaste produktionskök. Ett kök som ligger i yttersta framkant vad gäller säker hantering av livsmedel, tillagning, hygienkrav och optimerad logistik. All tillagning sker enligt kallmatsmetoden där varje portionsförpackad rätt paketeras i en obruten kylkedja. När det sedan är dags att äta tillagas maten i mikrovågsugn i direkt anslutning till serveringen.

- Vi står mitt i en spännande måltidsutveckling, från att för några år sedan ha kunnat erbjuda patienter och anhöriga en eller två rätter, till att de nu kan välja mellan 20 olika måltider, förklarar Inger Lagerquist, regionchef på Sodexho. Vårt mål är att ständigt modernisera och förbättra maten och måltidsservicen på sjukhus samt andra omsorgsboenden. SoFresh är en fantastisk produkt som sätter patienternas matupplevelse och matglädje i centrum. Vi hoppas självklart på att fler sjukhus, inte bara i vårt land utan även internationellt, implementerar denna flexibilitet och valmöjlighet för sina patienter. Det här öppnar upp för ett helt nytt sätt att servera och äta på sjukhus.

De nya portionsförpackade rätterna presenteras på en presslunch måndagen den 11 februari klockan 12.15-13.30 på Restaurang Asplunden (Ingång Landstingssalen), Hantverkargatan 45C i Stockholm.
Det finns fortfarande pressplatser kvar till presslunchen. O.s.a snarast till press@greenwood.se eller ring 0707-91 57 36 för mer information.