• Sodexo/

Sodexho lanserar två nya måltidskoncept : ’Köket’ och ’be’ – när matgästerna själva får bestämma

Det är matgästerna som styr måltidslösningen nu när Sodexho lanserar två nya måltidskoncept - ’Köket’ och ’be’. Först görs en kartläggning och en analys av alla matgästers behov och önskemål på måltidserbjudandet under arbetstid. Därefter utvecklas menyer, inredning, service och logistik för att passa enligt de önskemål som finns. Nöjdare och hälsosammare matgäster genom en anpassad och modern måltidsservice är några av vinsterna. Volvokoncernen, Volvo Personvagnar och GE HealthCare är först ut med succékoncepten i Sverige.

Många matgäster föredrar take away, caféer, hälsomat och ståbord. Andra vill äta länge med kollegor i en ombonad matsal med musik och kaffepaus i sköna soffor. Matpausen är inte bara viktig för hälsan, orken och välbefinnandet utan handlar även om smidig tillgänglighet, en stunds avkoppling och social samvaro. Alla har vi olika krav på de måltider som intas under arbetstid och därför lanserar Sodexho nu två nya måltidskoncept – ”Köket” och ”be”, som utgår från vad matgästerna helst vill ha.

Vilket av de nya måltidskoncepten som passar in på företaget, avgörs med hjälp av Sodexhos unika analysverktyg, ”Personix”. Genom verktyget kartläggs och analyseras alla de olika behov och förväntningar som de anställda har på sina måltider under arbetstid. Från analysen vägleds företaget sedan att välja ’ Köket’ eller ’be’ som sedan implementeras enligt en åtgärdsplan. Två väl genomtänkta koncept som kompletterar varandra.

- Det ligger helt rätt i tiden att bättre behovsanpassa personalrestaurangen och måltidsservicen, säger Ebba Liliedahl, produktutvecklare på Sodexho. Nyheten är att vi nu erbjuder två nya totalkoncept som omfattar alla delar av måltidsservicen med en rad välplanerade insatser. Genom att koncepten ständigt utvecklas och utvärderas, sker även en naturlig kvalitetssäkring. Detta gynnar utvecklingen långsiktigt även för företaget som nu kan erbjuda sina anställda moderna måltidslösningar och ständig förnyelse.

Sodexhos medarbetare genomgår en utbildning för att bli mer utåtriktade bland matgästerna, så att de bättre kan fånga upp synpunkter. Feedback tas upp på Sodexhos interna möten och ligger till grund för den förnyelseprocess som finns på ”be”-restaurangen. Exempelvis kan matgäster som lämnar skriftliga synpunkter räkna med att få en återkoppling inom 24 timmar.

Volvo och GeHealhtcare först med koncepten i Sverige
Resaurangen på GE Healthcare i Uppsala, som har ca 1 000 matgäster, har valt att Sodexho ska införa ”be”. Inom Volvo finns konceptet sedan årsskiftet på 10 restauranger och ”Köket” på 8 restauranger.

Fakta konceptet ’Köket’: Konceptet är utvecklat av Sodexho Sverige och lanserades i april. ”Köket” finns redan på 8 personalrestauranger inom Volvokoncernen och tillhandahåller god mat i trevlig ombonad miljö. Här vill man träffa kollegor, samtala, äta mysigt och länge. Matutbudet skall vara brett och främst föredrar matgästerna husmanskost i modern tappning.

Fakta konceptet ”be”: ”be”-konceptet kommer från Sodexho i England och har redan gjort stor succé internationellt och finns nu på 180 större företag utomlands. ”be” infördes på den svenska marknaden 1 januari i år. Konceptet passar företag där man föredrar att äta smidigt, snabbt och på flexibla tider. Självklart i en trevlig atmosfär. Menyn har starka internationella influenser från utlandet och ett brett utbud av hälsomat, take-away och rätter och ”show cooking”.

Mer information om Personix: Se bilaga i pdf-format