Sodexo exklusiv matleverantör under Volvo Ocean Race, Stockholm Stopover

Mat från tre containerkök ska hålla över 50 000 gäster mätta och belåtna under Volvo Ocean Race. Sodexo är leverantör av all mat och dryck under de tolv dagar som Stockholm Stopover pågår på Skeppsbron i Stockholm.

- Det är en stor utmaning att leverera hög och jämn kvalitet på maten oberoende av gästtillströmningen och under de förutsättningar som finns på plats, säger Ove Duell som är Sodexos projektledare. Ove Duell har lång erfarenhet av att arbeta med mat på stora evenemang. Bland tidigare projekt finns Friidrotts-VM 1995, EU-toppmötet i Göteborg 2001 och Volvo Ocean Race i Göteborg 2006. Han har även ingått i arbetsledningen av Nobelmiddagen under flera år. 250 medarbetare arbetar under Volvo Ocean Race, varav 40 i köken. Alla recept och menyer är framtagna av företagets bästa kockar. De har letat och testat för att hitta de bästa råvarorna till varje rätt. Vissa kvällar finns också medlemmar från Svenska Kocklandslaget på plats för att inspirera våra kockar. Maten håller en högre kvalitet än den som vanligtvis erbjuds på festivaler och evenemang. - Vi vill att alla ska få god och läcker mat till ett bra pris. Vi har valt en maritim känsla på flera av rätterna som kostar mellan 70 och 160 kronor, säger Ove Duell. De tre köken på plats har byggts upp av 20 containrar som var och en mäter 6 x 2,5 meter. Det är en utmaning och en extremt speciell miljö för en kock att arbeta i ett containerkök. Det krävs både bra arbetsledning och timing för att allt ska fungera. Stockholm Stopover pågår 14-25 juni 2009. Arrangörerna räknar med mellan 50 000 och 75 000 besökare per dag under stoppet i Stockholm.