Gapro köper företag i Norge

Gapro köper företag i Norge Gapro förvärvar det norska familjeföretaget Treprofil med en omsättning på 72 MSEK och 27 anställda. Treprofil tillverkar och säljer trälister till norsk byggvaruhandel. Företaget har de senaste åren växt snabbt både omsättnings- och resultatmässigt. Övertagandet sker den 1 september. Verksamheten i Treprofil kommer att föras samman med Gapro Norge AS. - Genom förvärvet får det nya företaget tillgång till 100 nya kunder inom bygghandeln. Dessa är också potentiella köpare av vårt övriga produktsortiment, säger Peter Geijer, VD i Gapro AB. - Samtidigt kan vi utnyttja etablerade distributionslösningar, säger Peter Geijer, som också framhåller de samordningsfördelar som finns genom effektivare råvaruinköp, bland annat från Södra Wood Products. Gapro Norge AS blir efter förvärvet marknadsledare i Norge. Företaget består av en listfabrik i Brumunddal samt lager och kontor i Dal. Omsättningen beräknas uppgå till cirka 115 MSEK och antalet anställda till 34. Kjetil Högbakken blir VD i Gapro Norge AS och tidigare VD:n i Treprofil, Truls Skaugen, blir marknadschef. Säljorganisation och administration kommer att integreras omgående. Ytterligare information: Peter Geijer, VD Gapro AB, tel 0457-380 45 Kjetil Högbakken, VD Gapro Norge AS, tel +47 63 95 98 01 Gapro AB tillverkar ett brett sortiment interiörprodukter i trä - bland annat golv, paneler och lister - vid de svenska anläggningarna i Ronneby/Kallinge, Grimslöv, Sävsjöström och Umeå. Gapro har cirka 270 medarbetare. Gapro ingår i Södra, som är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och biobränslen. Företaget, som ägs av 34 000 sydsvenska skogsägare, har 3 500 anställda och omsätter 12 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/18/20030618BIT00950/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/18/20030618BIT00950/wkr0002.pdf