Södra delar ut trästipendium

Södra delar ut trästipendium Södras trästipendium har tilldelats Hans-Eric Johansson, Vallentuna. Han får stipendiet på 50 000 kronor för sina insatser när det gäller att lyfta fram trä som byggmaterial. Stipendiet delas ut på Södras föreningsstämma i Jönköping den 14 maj. Södra satsar varje år mångmiljonbelopp på forskning och utveckling. En stor del går till att utveckla trä som byggmaterial. Stipendiet instiftades för att fästa uppmärksamheten på trä som material och stimulera till ökad användning av trä. Mottagare ska vara personer som aktivt bidragit till att främja användningen av trä. Södras trästipendium delas nu ut för andra gången. Hans-Eric Johansson har arbetat 34 år inom byggföretaget Skanska. För två år sedan avslutade han karriären där för att bli sin egen, med fokus på frågor som rör träbyggande. - Det är mycket glädjande och hedrande att få stipendiet, säger Hans- Eric Johansson. Speciellt som det kommer från en stor aktör som arbetar med hela värdekedjan, med start i skogen. - Jag har en stark tilltro till en god framtidsutveckling för trä i bostadsbyggande. Det är den övertygelsen som gjort att jag numera kan verka som opinionsbildare och konsult för en ökad användning av trä. Hans-Eric ser tillbaka på decennier då andra material dominerade i byggnader. Ett trendbrott kom 1994 då det blev tillåtet att bygga även höga hus i trä. - Nu har vi hundra års bristande utveckling för trä att ta igen och återställa en bra balans när det gäller de material som används i byggnader. Vi är på rätt väg efter förändringen 1994, men mycket arbete återstår. Hans-Eric säger att Södra är den aktör inom svensk skogsindustri som visat störst intresse när det gäller vidareförädling av sågade trävaror till byggprodukter. Han påpekar att det är naturligt eftersom skogsnettot för företagets ägare hänger samman med utvecklingen för sågtimret och de sågade varorna. - Min förhoppning är att Södra går vidare på den inslagna vägen. Kanske öka insatsen och placera forskningen i ett särskilt bolag, på det sätt som de finska skogsägarna gjort. Det skulle ytterligare sätta fokus på trä som ett material med stora möjligheter. Upplysningar: Anders Wahrolén, koncernchef Södra Sven-Eric Petersson, informationschef Södra, båda telefon 0470-890 00. Hans-Eric Johansson, 070-527 30 62. Foto på pristagaren finns på Södras hemsida: www.sodra.com/medieservice ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/14/20030513BIT00830/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/14/20030513BIT00830/wkr0002.pdf