Södra förbättrade resultatet till 771 MSEK

Södra förbättrade resultatet till 771 MSEK Skogskoncernen Södra redovisar för 2002 ett resultat efter finansiella poster på 771 MSEK (584). Resultatet förbättrades i sågverksrörelsen, den skogliga verksamheten, för biobränslen och finansiellt. Resultatnivån i massaverksamheten var god med tanke på den svaga marknadssituationen. Styrelsen föreslår en utdelning till medlemmarna med 119 MSEK på insatskapitalet och 158 MSEK genom efterlikvid. Koncernens nettoomsättning uppgick till 12 048 MSEK (10 496). Resultatet efter finansiella intäkter och kostnader ökade till 771 MSEK (584). Avkastningen på sysselsatt kapital var 9 procent (9). Mätt över den senaste femårsperioden var avkastningen 11 procent. Soliditeten vid årets slut uppgick till 58 procent (58), Antalet medlemmar i Södra ökade för sjätte året i rad och var vid årets slut 34 352 (34 092). Koncernchefen Anders Wahrolén kommenterar - Den föreslagna utdelningen på 277 MSEK motsvarar 133 kronor per hektar medlemsmark och visar betydelsen av Södras industrirörelse för lönsamheten i medlemmarnas skogsbruk. Resultatförbättringen i sågverksrörelsen är särskilt glädjande. Södra Timbers resultat blev 86 MSEK bättre än 2001. - För pappersmassa ökade leveransvolymerna till 1 934 000 ton (1 762 000). Industriproduktionens utveckling i världen avspeglas med viss eftersläpning i massapriset. I USA visar industriproduktionen tecken på tillväxt, liksom i OECD-länderna som har hämtat sig efter det stora raset 2001. Under det här året har priset på massa kunnat höjas den 1 februari och en ny höjning är aviserad den 1 mars till följd av minskade lager i Nordamerika och Skandinavien. - Till förbättringarna i sågverksrörelsen bidrog det pågående förändringsarbetet för ökad effektivitet, åtgärder på marknadssidan och prishöjningarna som genomfördes. Genom förvärvet av Geijerträ blev Södras sågverksrörelse den tredje största i Sverige och andelen vidareförädlat ökade från 40 till 55 procent. Sågverken kompletterar varandra och vi kommer att nå de synergivinster som vi räknade med vid förvärvet. - Vår nya skogliga organisation försörjde på ett effektivt sätt våra industrier med virkesråvara. Ökad produktivitet är en viktig uppgift för att klara lönsamheten i skogsbruket. Kostnaderna för virkesanskaffning har sänkts under en följd av år tack vare en snabb teknisk utveckling. Den trenden har nu planat ut och därför utvecklar vi nu tillsammans med entreprenadföretagen effektivare arbetssätt och goda logistiklösningar. Marknad och produktion Massamarknaden. Efterfrågan på pappersmassa varierade under året, vilket återspeglades i prissvängningarna. Priset på Södras huvudprodukt, den blekta långfibermassan, låg vid årets början på 470 USD per ton. Efter en nedgång under våren och uppgång på sensommaren till 490 USD sjönk priset åter, till 440 USD vid årets slut. Vid Södras fem massabruk tillverkades sammanlagt 1 913 000 ton (1 838 000). Kapacitetsutnyttjandet var något högre än genomsnittet i branschen. Trävarumarknaden var i god balans efter flera år med utbudsöverskott. Produktionen vid de svenska sågverken nådde rekordnivå. Den starkare marknadsbalansen och sjunkande europeiska trävarulager bidrog till priser något över föregående års nivå. För Södra förstärktes prislyftet av effekterna av en aktivare marknadsbearbetning, en ny kundinriktad organisation och ökad vidareförädling. Södras sågverk producerade 1 280 000 m3 (852 000). Ökningen förklaras främst av högre produktion vid sågverket i Mönsterås samt förvärvet av Geijerträ. Virkesmarknaden kännetecknades av god efterfrågan på både timmer och massaved. Årets inledning dominerades av arbetet med att ta hand om de två miljoner kubikmeter skog som stormfälldes. Grundpriserna på timmer låg i stort sett oförändrade under året men en premie på grantimmer infördes från augusti. Massavedspriset höjdes från september till 240 kr per m3fub för barrmassaveden och 250 kr per m3fub för björkmassaveden. Södra Skogs virkesanskaffning ökade till 13,4 miljoner m3fub (12,7). Medlemmarna levererade 7,1 miljoner m3fub, varav 1,9 miljoner m3fub som leveransvirke och 5,2 miljoner m3fub som avverkningsuppdrag. Biobränslemarknaden förstärktes och pristrenden var uppåtriktad. Värmeverken ökade förbrukningen och nya pannor tillkom samtidigt som skogsindustrin använde mer av sina biprodukter för egen energiproduktion. Södra Skogsenergis leveranser uppgick till 1,8 miljoner m3s (2,0). Investeringar Årets investeringsutgifter uppgick till 873 MSEK. Den nya sodapannan vid massabruket i Värö invigdes efter sommaren. Nya biologiska renings anläggningar togs i drift i Mörrum och Värö. I Mörrum byggdes den gamla sodapannan om till en ångpanna. Största nya projekt som startades avsåg ombyggnader av barkhanteringen i Mönsterås och blekeriet i Tofte. Under året förvärvade Södra samtliga aktier i AB Geijerträ, med sågverks gruppen Geijer Timber och träinteriörgruppen Gapro. Geijerträ ingår till sammans med Södra Timber och Södra Building Systems i nybildade Södra Wood Products. Föreningsstämma Föreningsstämma hålls i Jönköping den 14 maj 2003. Resultaträkning (MSEK) 2002 2001 Nettoomsättning 12 048 10 496 Rörelsens kostnader -10 297 -8 960 Avskrivningar enligt plan -939 -828 Rörelseresultat 812 708 Finansiella intäkter och kostnader -41 -124 Resultat efter finansnetto 771 584 Nettoomsättning och rörelseresultat per verksamhet (MSEK) Nettoomsättning Rörelseresultat 2002 2001 2002 2001 Södra Skog 5 809 5 643 80 39 Södra Skogsenergi 192 197 3 -2 Södra Timber 1 678 1 547 5 -81 Geijer/Gapro 1) 578 - 29 - Södra Cell 2) 7 728 6 839 759 920 Södra Finans - - 40 -62 Övrigt 35 38 -104 -106 Internleveranser -3 972 -3 768 - - Koncernen 12 048 10 496 812 708 1) Avser del av året. 2) Jämförelsestörande poster ingår. Ytterligare information Anders Wahrolén, koncernchef, tfn 0470-890 00 Sven-Eric Petersson, informationschef, tfn 0470-890 00, 070-207 5341 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/27/20030227BIT00340/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/27/20030227BIT00340/wkr0002.pdf