Södra vill lägga ner sågverket i Lenhovda

Södra vill lägga ned sågverket i Lenhovda Södra planerar att lägga ned sitt sågverk i Lenhovda till följd av bristande lönsamhet. Sågverket har ett 60-tal anställda. Vid Södra Timber Lenhovda produceras årligen cirka 110 000 m3 sågade trävaror. Sågverket har under en följd av år gått med förlust. För att komma till rätta med problemen har en rad investeringar och anpassningar av produktionen genomförts. Åtgärderna har dock inte varit tillräckliga för att uppnå ett positivt resultat och bedömningen är att inte ens med omfattande investeringar kan tillfredsställande lönsamhet uppnås. Därför bedömer Södras ledning att motsvarande insatser kommer att ge bättre utfall vid koncernens övriga sågverk. I ett förslag till styrelsen för Södra Wood Products föreslår ledningen att sågverket i Lenhovda läggs ned och att MBL-förhandlingar inleds snarast. Södra Wood Products har ett årligt rekryteringsbehov av ett 70-tal personer. Möjligheten för de anställda i Lenhovda att få anställning vid Södras övriga sågverk är därför god. För ytterligare information kontakta: Leif Brodén, koncernchef Södra, tel 0470-894 35 Torbjörn Björstrand, VD Södra Wood Products, tel 0470-892 57 Sven-Eric Petersson, informationschef Södra, tel 0470-894 74 Södra Wood Products är Sveriges tredje största sågverkskoncern. Vid de tio sågverken producerades förra året 1,4 miljoner m3 sågade trävaror. Koncernens övriga produkter är interiörträ och byggkomponenter. Kunderna återfinns inom byggbranschen, träindustrin och bygghandeln. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/09/20040609BIT00230/wkr0001.pdf