Uttalanden av Södras föreningsstämma

Uttalanden av Södras föreningsstämma Södras föreningsstämma i Jönköping på onsdagen gjorde två uttalanden. Ett uttalande handlade om att ekonomiska föreningar sedan 1 januari 1998 har möjlighet att överföra vinstmedel till medlemsinsatser genom insatsemissioner. En felaktig formulering i lagtexten har dock medfört att utdelningen på emitterat insatskapital inte är avdragsgill vilket är fallet med utdelningen på inbetalt insatskapital. Uppenbart var det inte avsikten att särbehandla det emitterade insatskapitalet. Det framgår av företagskooperativa utredningens betänkande att avdragsrätten skulle omfatta all insatstudelning. Föreningsstämman krävde därför att lagstiftningen snarast ändras så att kooperativa företag har rätt till avdrag för utdelning på såväl emitterade som inbetalda insatser, vilket var företagskooperativa utredningens mening. Det andra uttalandet rörde hur skogspolitiken ska balansera produktions- och miljömålen i skogsbruket. De sydsvenska skogsägarna efterlyser en helhetssyn från samhället på alla åtaganden och restriktioner som påverkar skogsbruket. Det är de sammanlagda effekterna av alla restriktioner som avgör skogsgårdens möjlighet att klara både miljö och produktion. Respekt krävs för det enskilda ägandet och brukandet av skogen. Analys krävs av konsekvenserna för företagare och samhället i stort när allt större arealer skogsmark skyddas. Föreningsstämman uppmanade politiker på alla nivåer att bland annat tillsammans med Södras ägare och anställda verka för en hållbar tillväxt både i skogen och i förädlingsindustrin. Ytterligare upplysningar: Lars-Eric Åström, styrelseordförande, Södra, 070-666 41 60 Magnus Berg, medlemschef, 0470-890 00, 070-528 94 83 Mats Blomberg, näringspolitisk medarbetare på medlemsavdelningen, 0470- 890 00, 070-645 43 85. Uttalandena i sin helhet finns på Södras hemsida, www.sodra.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/14/20030513BIT00840/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/14/20030513BIT00840/wkr0002.pdf