alva noto berättar om sin favoritmusik och uppträder - på temakvällen Plattenspieler

Under namnet Plattenspieler lyssnar kulturjournalisten Mats Almegård på skivor tillsammans med en rad intressanta tyska artister. Det blir ett samtal kring musiken på skivspelaren och vad den säger om personerna som valt musiken. Efter samtalet ger artisten ifråga en konsert. Först ut är elektronikikonen Carsten Nicolai, mer känd under sitt alias alva noto. Den 13 november på Södra Teatern.

Tillsammans med en skivsamling är en skivspelare (Plattenspieler) inte enbart en apparat som spelar musik. I kombination med skivorna är den också ett instrument som berättar en persons historia. Musikurvalet säger en hel del om förälskelser, besvikelser, glädje, sorg och passion. Soundtracket till våra liv talar om vilka vi är. På så sätt är skivsamlingen och skivspelaren nästan som terapeuternas soffor. De dyrkar upp historier och berättelser från nu och förr.

Under hösten lyssnar kulturjournalisten Mats Almegård på skivor tillsammans med en rad intressanta tyska artister. Det blir ett samtal kring musiken på skivspelaren och vad den säger om personerna som valt musiken. Efter samtalet uppträder artisten. Först ur är den tyska elektronikaproducenten Carsten Nicolai, mer känd som alva noto.

Mats Almegård ser fram emot ett personligt samtal som inte kommer att ha formen av en vanlig intervju.

- I intervjuer handlar det alltid om artistens egen musik. Här kommer det handla mer om influenser, moment av lycka, musik som man sörjer till och så vidare. Sedan kommer vi givetvis att lyssna på en massa grym musik.

- alva noto har med sitt skivbolag Raster-Noton skapat en plattform som är helt oerhörd. Mängden bra och konceptuell musik som kommit ut där genom åren är svårslagen. Visst finns det missar i katalogen, men till största del handlar det om ofattbart bra elektronisk musik. Han är också en visionär artist som alltid ligger i framkant oavsett vad han gör.

Samtalet under den första Plattenspieler kommer att ske i Södra Bar. Efter det blir det konsert på Stora Scen.

Plattenspieler har lånat namn och inspirerats av den tyske författaren och dj:n Thomas Meineckes föredragsserie på teatern Hebbel am Ufer i Berlin. Samtalen sker på engelska och görs i samarbete mellan Södra Teatern och Goethe Institut.

Den 11 december gästas Plattenspieler av sångerskan och elektronikaartisten Barbara Morgenstern och den 16 januari kommer Thomas Meinecke.

alva noto är Carsten Nicolais viktigaste alias. Under detta namn har han producerat några av senare års viktigaste elektronikaskivor – solo eller i sina samarbeten med Ryuichi Sakamoto och Blixa Bargeld. Carsten Nicolai driver skivbolaget Raster-Noton som varit minst sagt stilbildande för den experimentella elektroniska musikens utveckling sedan starten 1999.

Vad: Plattenspieler med alva noto (DE)
När: Den 13 november
Samtal: Södra Bar, Södra Teatern, 19.00