Anders & Måns humorsuccé Primater med topplån fortsätter i höst

Efter tjugo städer med utsålda salonger förlängs nu humorduon Anders & Måns turné med föreställningen Primater med topplån. I april spelades den under två kvällar på Södra Teatern och mottogs med öppen famn av såväl publik som recensenter. Den 8 och 9 november ges den på Södrans Stora Scen igen. Föreställningen kommer även att spelas i städer som Uppsala, Lund, Göteborg och Umeå under turnén.

När Anders Johansson och Måns Nilsson i våras turnerade med nya humorshowen Primater med topplån – Anders och Måns försöker förstå sin samtid lät inte gensvaret vänta på sig från publik och kritiker. ”Anders och Måns är det roligaste jag sett i år”, konstaterade Aftonbladets recensent – och många höll med. Efter 20 städer med utsålda salonger förlängs nu humorduons föreställning. I höst drar Anders och Måns ut på turné igen och den 8 och 9 november kommer de till Stockholm och Södra Teatern. Turnén gästar även städer som Uppsala, Lund, Göteborg och Umeå.

Primater med topplån kretsar kring vardagliga och skruvade funderingar med avstamp i vår samtid. Det handlar om hur utvecklingen går fort men evolutionen långsamt, om hur primaten i oss reagerar när kaffekapselmaskinen strular och om hur vi har blivit så sociala att vi inte längre pratar med varandra. Vår inre apa har en central roll, liksom nu och då och utveckling och teknik. Det är en hoppfull föreställning om varför samma människor som uppfinner rymdraketer och ultratunna flytvästar också beter sig som neandertalare.

– Vi lever i framtiden men vi är samma gamla apor. Showen handlar om hur vi beter oss och hur vi människor ställer till det för oss själva. Hur vi kör bil till gymmet. Hur vi stressar till yogan. Hur vi måste åka utomlands för att kunna koppla av, säger Måns.

För regin står Adde Malmberg, och för musiken Karin Turesson, som också finns med på scen.

TV-, radio- och scenprofilerna Anders Johansson och Måns Nilsson har under flera år roat sina fans med underfundiga och kluriga funderingar i program som ”Så funkar det!”, ”Anders och Måns” och ”Fråga Anders och Måns”. De har också synts i SVT:s julkalender och på stand up-scener, som programledare och i egna humorserien ”Succéduon” på TV.

Förutom föreställningarna på Södra Teatern kommer Primater med topplån även att gästa städer som Uppsala (den 1 november, Svandammshallarna), Lund (den 21-23 november, Stadsteatern), Göteborg (den 29-30 november, Stora Teatern) och Umeå (den 6 december, Sagateatern).

Föreställningarna i Stockholm är ett samarbete mellan Södra Teatern, United Stage och Anagram.

Pressröster om showen
”Snudd på genialt…”  - Expressen
”Det roligaste jag sett i år” – Aftonbladet
”Anders och Måns i toppform” - Gefle Dagblad