Andy Stott och Holly Herndon ger djupsinnad techno på Södra Teatern

Två av elektronikavärldens just nu mest intressanta artister förenas för en kväll med djup och dubbaserad techno. Andy Stott är producenten från Manchester som hyllats för sitt senaste album ”Luxury problems”. Holly Herndon gör musik som för tankarna till såväl Pan Sonic som 90-talets klubbgolv i Berlin och släppte en bländande debut i slutet av 2012. Den 24 mars uppträder de på Södra Teaterns stora scen.

Andy Stott och Holly Herndon har båda fördjupat sig i den elektroniska musikens mer outforskade vrår. Under det senaste halvåret har de växt fram som två av den moderna dansmusikens mest nyfikna artister. De representerar olika uttryck men har det gemensamt att de gör musik som stimulerar hjärnan lika mycket som fötterna.

Andy Stott är producenten från Manchester som släppt ett antal uppskattade EP:s på skivbolaget Modern Love och som flyttade fram positionerna ytterligare med förra årets album ”Luxury problems”. Blandningen av krypande, mörka ljudlandskap, dov bas och vokala inslag fick nätsajter som Resident Advisor och Pitchfork att hylla Stotts hantverk. Andy Stott har även gjort mer beatdriven dubstep under namnet Andrea och släppt det tillsammans med producenten Millie (Miles Whittaker, Demdike Stare) på bolaget Daphne.

Holly Herndon är verksam i San Francisco, har studerat elektronisk musik på universitetsnivå och arbetar ofta med rösten som ljudkälla. Debutalbumet ”Movement”, utgiven på amerikanska etiketten Rvng Intl., är en bländande förening av utforskande elektronika, modernistiska ljud och klassiska klubbeats. Paralleller till såväl Pan Sonic och Laurie Anderson som 90-talets Berlinska klubbgolv kan höras på ett av 2012 års mest nyskapande verk inom techno. Vid sidan av musiken curerar Holly Herndon utställningar på The Children’s Creativity Museum i San Francisco och undervisar i musikteknologi.When not producing music Holly curates and manages exhibits and residencies at The Children’s Creativity Museum in San Francisco and teaches music technology at the University of the Pacific.

Kvällen är ett samarbete mellan Södra Teatern, Kärleksdöden och Mother.

Andy Stott (GBR) och Holly Herndon (USA), stora scen, Södra Teatern, söndag den 24 mars, 20.00.
Södra Teaterns barer och restauranger öppnar 17.00.

Adrian Hörnquist
adrian.hornquist@sodrateatern.com

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/