Årets konserter på Mosebacketerrassen

En av Stockholms äldsta nöjesinstitutioner är utan tvekan Mosebacketerrassen och de konserter som där äger rum varje sommar. I år är de 13 till antalet och spänner från tidigt i juni till sent i augusti. Först ut är reggaedrottningen Syster Sol och Partiet, tätt följd av Dag Vag hyllar Stig Vig samt americanaturnén Rolling Rootsy Revue som tar hit bland annat Justin Townes Earle och The Temperence Movement. Framåt augusti tar det fart på riktigt och scenen beträds då av Sarah Dawn Finer, terrassenklassiskerna Weeping Willows, Eldkvarn och Stefan Sundström, samt nyare förmågorna Markus Krunegård och Linda Pira.

Utöver ovan nämnda akter blir det även ett kärt återbesök för Cornelisdagen, som samlar en stark uppslutning av artister som framför verk av den folkkära trubaduren Cornelis Vreeswijk. Återvänder gör även Tommy Löbel som tillsammans med sitt swing band spelar jazz och swing på midsommarafton. Midsommarafton bjuder också på klassiskt midsommarfriande med en tvist; dragshowartisten Miss Inga och Södra Teaterns VD Ingmari Pagenkemper ordnar kransbindning, ringdans och lekar och allt annat som hör högtiden till.

Dag Vag har genomfört sin hyllning till bortgångne basisten och frontmannen Stig Vig årligen sedan 2012. Varje tillfälle bjuder på en rad namnkunniga gästartister och en värdig folkfest där även Stig Vigs minnesfond delar ut priset Det Gyldene Benet. Redan klara gäster för i år är Peps Persson, Kajsa Grytt, Mattias Hellberg (Nationalteatern), Sture (Svenska Akademien), Kent Norberg (Sator), Bosse Skoglund och Pohn Jettri. Fler namn tillkommer.

Rolling Rootsy Revue hade ett succéartat första år 2014 då de gästades av framgångssagan Doug Seegers, som via TV-programmet Jills Veranda gått från hemlös till stjärna på bara ett par månader. I år återvänder de med Justin Townes Earle, son till countryikonen Steave Earle, samt snabbt stigande brittiska bluesrockstjärnorna The Temperance Movement. Amerikanska duon The Handsome Family, bland annat kända för att ha gjort ledmotivet till TV-serien True Detective, är även de ett inslag. Från Sverige kompletteras uppställningen av syskontrion Baskery och folkamericana-möter-pop-akten Judah & the Lion.

Syster Sol, som står på scen 16 juni, och Linda Pira, som gör detsamma 27 augusti, har båda tagit landet med storm de senaste åren. Den sistnämnda har lyft svensk hip hop med superhitten Knäpper mina fingrar, hyllade plattan Matriarken, ett bejublat gig på Dramaten samt efterföljande, högst välförtjänta priser på P3 Guld-galan. Den förstnämnda har gett svensk reggae en bred publik och har till Mosebacketerrassen med sig både Kinchingaz Band samt gruppen Partiet, som hade en stor hit 2014 med EP:n Supervalåret.

Några längre introduktioner behöver inte Weeping Willows, Eldkvarn eller Stefan Sundström. De har alla gästat Mosebacketerrassen flertalet gånger och levererat vid varje tillfälle och kommer så göra i år med. Ett nytt tillskott är dock Sarah Dawn Finer, som genomför en intim, akustisk spelning. Och vilken scen är mer perfekt för en sådan än Mosebacketerrassen i kvällssol?

Södra Teatern står självfallet inte vid sidlinjen när Stockholm Pride går av stapeln. Under alla festivalens dagar kommer det arrangeras fester och andra happenings. Mer info om allt spännande som händer kommer längre fram.

– Att boka till Mosebacketerrassen är alltid ett nöje. Att se en artist här är en unik upplevelse med den historiska miljön och Stockholms inlopp som fond, säger Fredrik Granberg, konsertbokare på Södra Teatern.

Konserter på Mosebacketerrassen 2015

16 juni - Syster Sol & Kinchingaz Band samt Partiet
17 juni - Dag Vag hyllar Stig Vig
19 juni - Tommy Löbel Swing Band
27 juli - 1 augusti - Pride på Södra Teatern
2 augusti - Cornelisdagen
10 augusti - Sarah Dawn Finer
11 augusti - Weeping Willows
17 augusti - Hammarbyveteranerna
19 augusti - Eldkvarn
20 augusti - Stefan Sundström
26 augusti - Markus Krunegård
27 augusti - Linda Pira

Fler konserter kan tillkomma. Läs mer om banden på sodrateatern.com samt nedan. För senaste nytt följ oss på Facebook Instagram och Twitter.
Samtliga konserter är över senast kl 22. På konsertdagar stänger Mosebacketerrassen kl 17 för allmänheten och är därefter endast öppen för biljettinnehavare till kvällens konsert.

SYSTER SOL & PARTIET – Mosebacke reggae fest
Äntligen öppnar Mosebacketerrassen upp för säsongen och på premiären den 16 juni gästas vi av
 Syster Sol och Partiet på Mosebacke Reggae Fest! Syster Sol är en av Sveriges största reggae-artister och har hunnit med att släppa tre album och arbetar just nu på nytt material. Ny singel släpptes i april och innan sommaren ska ytterligare en singel släppas. Känd för sina varma, personliga och explosiva scenframträdanden med sitt Kichingaz Band är Syster Sol live ett måste! Partiet har under flera år varit ett av Sveriges mest turnerande band och har ständigt utvecklat sitt sätt att bjuda publiken på musikaliska upplevelser utöver det vanliga. Under 2015 kommer Partiet endast göra ett fåtal spelningar så missa inte möjligheten att se dem live på Mosebacketerrassen.
Den 16 juni, kl 19:00, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Entré 350 kr (förköp: 325 kr). Åldersgräns 18 år, 13 år i målsmans sällskap.

DAG VAG HYLLAR STIG VIG – Årets hyllningskonsert med Sveriges rockreggaeveteraner
För fjärde året anordnas hyllningskonsert till Dag Vags frontman Stig Vigs (Per Odeltorp) ära. I över 30 år ledde Stig Vig bandet som förändrade och vitaliserade den svenska musikscenen. Som låtskrivare, basist och frontman i Dag Vag satte han ett lika personligt som betydelsefullt avtryck inom svensk rockmusik. Under konserten på Mosebacketerrassen kommer även Stig Vig-stipendiet ”Det gyldene benet” att delas ut.
Den 17 juni, kl 19:00, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Entré 360 kr (förköp: 330 kr). Åldersgräns 18 år, 13 år i målsmans sällskap.

TOMMY LÖBEL – Fira midsommar med swingmusik och klassisk fest
Den årliga traditionen på Mosebacketerrassen fortsätter – fira midsommarafton till tonerna av Tommy Löbel Swing Band! Löbel själv är en mycket uppskattad klarinettist, ansedd som en av Sveriges bästa inom sin genre. Han har med sitt Swing Band spelat utlandsturnéer runt om i Europa samt i USA (bl.a. på New Orleans Jazzfestival). Själva firandet leds av dragshowartisten Miss Inga samt Södra Teaterns VD Ingmari Pagenkemper och det blir allt från dans och lekar till kransbindning, ringdans och fiskdamm. I restaurangen serveras en ljuvlig midsommarmeny.
Den 19 juni, kl 11:00, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Fri entré.

ROLLING ROOTSY REVUE 2015 – Americanafestival på Mosebacketerrassen
I sommar är det dags för andra upplagan av Rolling Rootsy Revue. Ambitionen är att varje år kunna presentera ”de just nu” bästa och hetaste banden och artisterna inom americanamusiken. Bland artisterna som medverkar i år är den omåttligt omtyckta, karismatiska och genombegåvade Justin Townes Earle! The Handsome Family som består av äkta paret Rennie och Brett Sparks och som står bakom ledmotivet till den uppskattade TV-serien True Detective, bjuder på en mix av country, bluegrass och mördarballader. Att se bandet Baskery live är som en explosion och väldigt svårslaget. Mixen av stenhård punkattityd, klockrena syskonstämmor och drivet spel går inte att motstå om du sett det. Även Judah & the Lion och The Temperance Movement med flera kommer gästa RRR i år!
Den 28 juni, kl 14:00, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Entré 700 kr. Åldersgräns 18 år, 13 år i målsmans sällskap.

PRIDE PÅ SÖDRAN – Fester och häng under festivalveckan
Givetvis passerar inte Pride obemärkt förbi på Södra Teatern. Våra lokaler kommer fyllas med klubbar, happenings och bara vanligt bärhäng. Mer info kommer framöver.
Den 27 juli till 1 augusti, Kägelbanan och Sjuan, Södra Teatern. Åldersgräns 18 år.

CORNELISDAGEN – Årets minneskonsert för Cornelis Vreeswijk
Cornelisdagen är ett årligt återkommande musikarrangemang sedan 1988, för att hylla och minnas Cornelis Vreeswijk. Cornelisdagen arrangeras av Cornelis Vreeswijksällskapet och går som alltid av stapeln på Mosebacketerrassen. Under årens lopp har en lång rad kända artister uppträtt på Cornelisdagen. I tillägg till livemusiken ska årets stipendiat av Cornelis Vreeswijk-stipendiet kungöras.
Den 2 augusti, kl 12:00, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Entré 389 kr. Åldersgräns 18 år, 13 år i målsmans sällskap.

SARAH DAWN FINER – Akustisk spelning med hemliga gäster
I sommar kommer Sarah Dawn Finer till Mosebacketerrassen med en helt akustisk spelning som låter publiken uppleva Sveriges kanske mest älskade röst i en avskalad inramning. Det blir Sarah Dawn Finer på scen med ett tremannaband och flera hemliga gäster som framför hennes största hits blandat med både nya och gamla låtar. – Det har länge varit en dröm att få spela utomhus på sommaren på Mosebacke. Jag längtar! Det blir en personlig, musikalisk och intim kväll på hemmaplan i mitt Stockholm, med låtarna i akustiska versioner, och även med lite musikaliska drömgäster, berättar Sarah Dawn Finer.
Den 10 augusti, kl 20:00, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Entré 389 kr. Åldersgräns 18 år, 13 år i målsmans sällskap.

WEEPING WILLOWS – Vemod och olycklig kärlek
Weeping Willows sommarkonserter på Mosebacketerrassen har kommit att bli något av en tradition och den 11 augusti står bandet på denna klassiska scen igen. Weeping Willows vågade vara allvarliga när det fortfarande ansågs fult att sjunga dramatiska låtar om olycklig kärlek. Det var inte sällsynt att gruppen framförde sina vemodiga melodier från ett storslaget och stråkförstärkt 1960-tal inför en gråtande publik. Återkomsten inleddes redan 2011 då Magnus Carlson själv bokade några spelningar och märkte att intresset var betydligt större än någon kunnat förutse.
Den 11 augusti, kl 19:00, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Entré 425 kr. Åldersgräns 18 år, 13 år i målsmans sällskap.

HAMMARBYVETERANERNA – Hela söder sjunger
Välkommen att ta med alla vänner och bekanta till det vackra Mosebacke och Hammarbydagen då det anordnas allsång på terrassen. Medverkande är Trio me Bumba med Åke Helman som allsångsledare. Traditionella swinglåtar framförs av bland annat Anders Lindgren och Ulrika Goliat.

Den 17 augusti, kl 16:00, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Fri entré.

ELDKVARN – Sveriges eget The Band
Gruppen bildades 1971 i Norrköping av bröderna Plura och Carla Jonsson och deras kompis Tony Thorén. Deras första album, Elisabet, kom 1974 under gruppnamnet Piska mig hårt. Namnet byttes till Eldkvarn 1976. Eldkvarn är fortfarande ett aktivt band och sedan länge baserat i Stockholm. Carla, Plura och Tony är fortfarande kvar i gruppen men de övriga medlemmarna har växlat. Bandets nuvarande uppställning har dock stått sig i femton år.
Den 19 augusti, kl 19:30, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Entré 395 kr. Åldersgräns 18 år, 13 år i målsmans sällskap.

STEFAN SUNDSTRÖM – En av Sveriges främsta låtskrivare
Stefan Sundström är en man som är väl hemmastadd på Södra Teatern. Farstakillen har en trogen skara fans från norr till söder och är en berättare av rang, med texter som är vardagsrealistiska och kommenterar både det svenska kultur- och samhällsklimatet i stort och det trassliga livet för ungdomar i yngre medelålder. Själv presenterar han sig som en ensam upprätthållare av den stolta svenska vistraditionen och han har varit en självklar del av den svenska rock- och visscenen under flera decennier.
Den 20 augusti, kl 19:30, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Entré 395 kr. Åldersgräns 18 år, 13 år i målsmans sällskap.

MARKUS KRUNEGÅRD – Exklusiv Stockholmskonsert
Markus Krunegårds flitiga turnerande förra sommaren resulterade nyligen i utmärkelsen årets soloartist 2014 av tidningen GAFFA. I augusti bjuder han Stockholmsfansen på en konsert med oslagbar utsikt över Stockholms inlopp på Mosebacketerassen, som även blir den enda konserten i Stockholm för året. Krunegård gick solo 2008 när han släppte det kritikerrosade albumet Markusevangeliet och singeln Jag är en vampyr, en låt som belönades med årets låt på P3 Guld och grammisnominerades samma år.
Den 26 augusti, kl 20:00, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Entré 295 kr. Åldersgräns 18 år, 13 år i målsmans sällskap.

LINDA PIRA – Sveriges hiphopdrottning
Om man slår ihop alla superlativ som östs över Linda Pira till en hög så når vi med lätthet toppen av Mount Everest. Med The Salazar Brothers och Redline i ryggen tar hon den svenska hiphopen till nya jaktmarker, där hon fäller allt vilt med sina rim. Hennes debut-EP Matriarken (2013) hyllades av en enig kritikerkår och hon kammade hem tre Grammis-nomineringar på 2014 års gala samt vann Årets låt och Årets hiphop/soul på 2015 års P3 Guld-gala. Under årets sommarturné har Linda Pira med sig Combat Dancers, tillsammans säkrar de ett gungande publikhav.
Den 27 augusti, kl 20:00, Mosebacketerrassen, Södra Teatern. Entré 295 kr. Åldersgräns 18 år, 13 år i målsmans sällskap.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Södra Teatern AB är ett helägt dotterbolag till Riksteatern. Huset rymmer Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt likväl som restaurang och barer. VD och konstnärlig ledare är Ingmari Pagenkemper. Hela Södra Teaterns program, information om huset, och hjälp att boka biljetter, bord och konferenslokaler finns på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://news.cision.com/se/sodra-teatern

Snabbfakta

Årets artister som framträder på Mosebacketerrassens scen. Klara konserter: 16 juni - Syster Sol & Kinchingaz Band samt Partiet 17 juni - Dag Vag hyllar Stig Vig 19 och 20 juni - Tommy Löbel Swing Band 28 juni - Rolling Rootsy Revue med The Temperance Movement, Justin Townes Earlie, The Handsome Family, Baskery och Judah & The Lion 27 juli - 1 augusti - Pride på Södra 2 augusti - Cornelisdagen 10 augusti - Sarah Dawn Finer 11 augusti - Weeping Willows 17 augusti - Hammarbyveteranerna 19 augusti - Eldkvarn 20 augusti - Stefan Sundström 26 augusti - Markus Krunegård 27 augusti - Linda Pira

Citat

Att boka till Mosebacketerrassen är alltid ett nöje. Att se en artist här är en unik upplevelse med den historiska miljön och Stockholms inlopp som fond.
Fredrik Granberg, konsertbokare på Södra Teatern