Art’s Birthday Party 2013 med New York-legendaren JG Thirlwell

Den 12 januari 2013 är det dags för Art’s Birthday Party. För nionde året i rad firas konstens födelsedag i P2 Sveriges Radio och på Södra Teatern i Stockholm med Sveriges största festival för elektronisk musik och ljudkonst. Festivalen har varit en publikframgång sedan starten och presenterar både svenska och internationella artister på fyra scener. I år får Art’s Birthday Party besök av kompositören och producenten JG Thirlwell för ett exklusivt soloframträdande.

- Att ha tyske electronica-ikonen Byetone och JG Thirlwell på samma scen på Art’s Birthday Party 2013 känns otroligt grymt! Tillsammans med Södra Teatern och Elektronmusikstudion gör vi på P2 Sveriges absolut bästa och största festival för den elektroniska och experimentella musiken, säger programansvarige och P2-producenten Erik Mikael Karlsson.

Klara artister
JG Thirlwell (AUS/USA)
är den Brooklynbaserade kompositören/producenten/artisten som samarbetat med storheter som Nick Cave, Lydia Lunch, Nurse With Wound och Marc Almond. Thirlwell är född i Melbourne men bor i New York sedan 1983. Han uppträder under en mängd pseudonymer som Foetus, Manorexia, Steroid Maximus, Baby Zizanie, Hydroze Plus, Clint Ruin och Wiseblood och han har släppt över 30 album med sin egensinniga musik. Hans soloframträdanden under eget namn är ytterst sällsynta och vi är glada att ha lockat denne legendar till Art’s Birthday Party 2013 med föreställningen Cholera Nocebo.

Byetone (DE) är den tyska electronica-stjärnan Olaf Bender som är en av grundarna till en av 00-talets mest inflytelserika etiketter inom den elektroniska musiken – Raster-Noton. Byetone live är en hypnotisk upplevelse där musiken i första hand ska trigga lusten att dansa. Det visuella är en viktig del av framträdandet och avsett att via näthinnan fördjupa den fysiska upplevelsen med rytmiska impulser av ljus och mörker.

Systraskap (SE) eletronica-popduo som består av Sabina Wärme och Amanda Lindgren. Systraskap skrev sin första låt 2011, släppte sin första EP i år och 2013 kommer deras första fullängdsalbum. Systraskap gör klubbmusik med inslag av allt annat än det självklara, där vilda trumsolon slåss med blåsslingor och förställda röster. Texterna har ett djupt samhällskritiskt budskap som berör allt från orättvisor och ökande klyftor i samhället till varje människas rätt att vara som den vill.

Fler artister tillkommer.

Art’s Birthday Party
Art’s Birthday Party är en festival som firar konstens födelsedag och Sveriges största festival för elektronisk musik och ljudkonst. Det är fritt inträde på Södra Teatern i Stockholm och P2 Sveriges Radio direktsänder kl. 21.00-00.00 den 12 januari.

Art’s Birthday Party arrangeras av P2 Sveriges Radio och Södra Teatern i samarbete med Elektronmusikstudion.

För pressackreditering, pressmaterial och intervjuförfrågningar:
Susanne Tellinger, pressansvarig P2 Sveriges Radio

08-784 65 70 eller 073-3269549
susanne.tellinger@sverigesradio.se

Adrian Hörnquist, pressansvarig Södra Teatern
08-531 99 420 eller 070-637 59 78
adrian.hornquist@sodrateatern.com

För mer information:

Erik Mikael Karlsson, producent och programansvarig Art’s Birthday Party P2 Sveriges Radio

040-666 55 32/0708-27 81 42
erik_mikael.karlsson@sverigesradio.se

Eric Birath, producent och bokare Södra Teatern